De set en set
Herois mítics
Egmont és l’heroi de Flandes assassinat el 1568. Lluitava per la independència nacional, contra l’opressió de la monarquia espanyola. Beethoven li va dedicar l’obertura Egmont op. 84. L’OBC la va interpretar el passat 1 d’octubre. En obrir el concert, Joaquim Garrigosa, director de l’Auditori, va remarcar que en dies així calia perseverar en la Cultura amb majúscules. Ja ho va fer Pau Casals el 18 de juliol del 36, dia de la sedició militar que va tardar tres anys a imposar-se. L’OBC és hereva dels valors de l’Orquestra Pau Casals que assajava la Novena de Beethoven per a la inauguració de les Olimpíades Populars, organitzades per la Generalitat en oposició als Jocs Olímpics racistes. Aquella tarda, quan l’Orfeó Gracienc s’unia a l’orquestra per iniciar l’assaig, va arribar una nota del conseller Gassol. Avisava de la revolta armada franquista. Casals s’adreçà a cantaires i músics: “Benvolguts amics: no sé si tornarem a estar junts. Com un adeu d’uns als altres, ¿podem tocar el final?” Tots plegats interpretaren com a comiat, amb llàgrimes als ulls i amb més braó que mai, l’Oda a l’Alegria. El concert d’ara fa vint dies es va cloure, també tal com estava programat, amb la simfonia Heroica de Beethoven. L’heroisme, tema musical dominant; i dos personatges en el memorial de l’heroisme: Egmont i Pau Casals. Dos herois amb noms i cognoms; i herois anònims: els joves caiguts en els fronts de l’Ebre i el Segre, alguns potser cantaires del Gracienc o músics de l’Orquestra Pau Casals.