LA GALERIA
Contra les bicicletes
He deixat la bicicleta a casa, surt més a compte circular amb cotxe per Girona. Pots aparcar sobre les voreres, ocupar els carrils bici, circular i aparcar gratis a la Devesa o recórrer el sector restringit del Barri Vell sense cap problema. Això de la contaminació i la congestió del trànsit són danys col·laterals que no preocupen gaire. De fet, la ciutat està pensada primordialment per als cotxes. Vaig provar d’anar amb bicicleta, però va resultar ser un patiment diari. Carrils bici on havies d’anar sortejant vianants i sovint encara havies de sentir improperis si t’atrevies a tocar el timbre perquè la gent s’apartés. Un punt i a part especial és el tram de carril bici que hi ha sota el viaducte, entre Santa Eugènia i Ferran Puig, un espai en el qual els cotxes circulen en totes dues direccions, travessant fins i tot per damunt les voreres, on sovint estacionen fora dels espais previstos, ocupant la part de la via reservada a vianants i ciclistes. Un tram de carril bici que és un desastre colossal, en el qual qualsevol dia algú prendrà mal. M’hi he trobat en més de dues ocasions vehicles maniobrant marxa enrere que han envestit ciclistes, per sort sense danys majors. També és un perill anar amb bicicleta per la calçada, perquè en molts carrers de Girona els cotxes sobrepassen de llarg els límits de velocitat previstos en vies urbanes. I si en algun tram goses pujar en una vorera, encara que vagis a la velocitat dels vianants, et pots trobar que et claven una multa de 60 euros. Resulta que ara l’Ajuntament de Girona ha posat en marxa una campanya sancionadora als ciclistes –no divulgativa– emparant-se en les ordenances vigents, amb un balanç de 104 denúncies en quatre dies. Tot plegat, un balanç que treu, a qualsevol, les ganes d’agafar la bicicleta. Tampoc saps on l’has de deixar per la manca d’aparcabicis al centre de la ciutat. Girona és a anys llum de ciutats modèliques en l’ús de les bicicletes com Ravenna o Bolonya, dues localitats italianes que he visitat recentment. En una, la més petita, Ravenna, pel centre de la vila pràcticament només hi circulen bicicletes, els únics vehicles que hi veus són taxis o serveis públics. A Bolonya, una ciutat molt més gran, malgrat l’afluència de trànsit hi ha una convivència modèlica de vianants, ciclistes i vehicles. Tot un exemple a seguir, amb polítiques de sostenibilitat que s’apliquen, i no són només propaganda.