Opinió

opinió

Difícils equilibris a la Unió Europea

El recent Con­sell Euro­peu del 14 i 15 de desem­bre no ha sigut una bassa d’oli. Ja fa temps que la Unió Euro­pea no acaba de resol­dre con­flic­tes que afec­ten a la seva pròpia essència i valors. I alguns d’aquests con­flic­tes esta­ven sobre la taula del Con­sell del dar­rer Con­sell Euro­peu. Així les coses, no hi ha acord sobre la gestió dels refu­gi­ats, deba­tent si cal man­te­nir el sis­tema de quo­tes d’accep­tació pels estats mem­bres o si cal ges­ti­o­nar-ho d’una altra manera. És evi­dent que el sis­tema de quo­tes no ha fun­ci­o­nat, tant pel poc interès d’algu­nes estats com per l’opo­sició d’altres, a més de posi­ci­ons dife­rents del pre­si­dent de la Comissió Euro­pea, Jean Claude Juncker, par­ti­dari de man­te­nir les quo­tes, i el pre­si­dent del Con­sell Euro­peu, Donald Tusk, que pro­posa altres sis­te­mes.

Amb aquest esce­nari és lògic que el drama dels refu­gi­ats no es resol­gui, i més s’hi ha d’afe­gir la mala imatge de l’acord amb Tur­quia i la dramàtica situ­ació de refu­gi­ats i immi­grants en el seu peri­ple per arri­bar a Europa. Con­vin­dria que, en comp­tes de pri­o­rit­zar els interes­sos de cada estat, hi hagués una política comuna d’immi­gració a la UE.

L’altra tema estre­lla del Con­sell Euro­peu era com es ges­ti­o­nava la situ­ació del Bre­xit, després que la pre­mier britànica The­resa May garantís, amb molta debi­li­tat per l’opo­sició de part del seu par­tit, que els tres punts de la pri­mera fase esta­ven resolts. Així, els man­da­ta­ris de la UE han accep­tat, amb alguna crítica, la pro­posta de May sobre la fac­tura que haurà de pagar el govern britànic (entre 40.000i 60.000 mili­ons d’euros), la garan­tia de man­te­nir l’acord fron­te­rer amb les dues Irlan­des i el res­pecte durant vuit anys, con­tro­lat per Tri­bu­nal de Justícia de la UE, pels euro­peus que tre­ba­llen al Regne Unit.

És evi­dent que la UE ha vol­gut donar aire a May per interès mutu i és amb aquest acord que comença la segona fase de nego­ci­ació del Bre­xit que no és altra que acon­se­guir un acord comer­cial. Aquesta fase començarà el mes de març i si no hi ha retards, hau­ria d’estar enlles­tida pel març del 2019, data en la que està pre­vist que el Regne Unit aban­doni la Unió Euro­pea.

Tot fa pen­sar, però, que serà molt difícil acon­se­guir un acord en un any, per la seva com­ple­xi­tat tècnica i sobre­tot pels interes­sos econòmics i polítics de les dues parts.

Tam­poc hi va haver acord per esta­blir les bases de la reforma de la zona euro, una reforma que hau­ria de per­me­tre més inte­gració i soli­da­ri­tat finan­cera. S’haurà d’espe­rar a que la loco­mo­tora ale­ma­nya, bàsica per donar impuls a la inte­gració euro­pea, trobi la manera de fer govern. Si que es va obser­var la volun­tat d’avançar en segu­re­tat i defensa, però també es xoca amb interes­sos dels estats a l’hora de fer apos­tes con­jun­tes. Ja veiem dons que la UE té con­flic­tes impor­tants sobre la taula, a més d’alguns que no cons­ten ofi­ci­al­ment com les zones que deman­den més sobi­ra­nia, com Cata­lu­nya, Escòcia o ara Còrcega. Faria be la UE i els estats mem­bres de tenir volun­tat política per afron­tar tots aquest rep­tes. Si ho fa, de ben segur que la ciu­ta­da­nia per­cebrà la UE com més pro­pera.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Els nostres subscriptors llegeixen sense anuncis.

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia