LA GALERIA
Geronación ‘hip-hop’
Geronación va actuar a les barraques de la Copa durant les Fires de Sant Narcís del 1998, concretament el 26 d’octubre, en una nit de hip-hop i música electrònica impulsada per La Penyora. Geronación, que en aquell moment era el grup més important de l’activa escena hip-hop gironina, havia debutat discogràficament a finals del 1997 amb el maxisingle Guerrilla MC’s, i l’abril del 1999 es va posar de llarg amb el seu primer àlbum, En el sitio –gravat al primer estudi de Toni París a Girona, abans de muntar 44.1–, tots dos publicats per Avoid. De fet, el maxi de Geronación va ser una de les primeres referències d’aquest segell fonamental del hip-hop estatal, d’origen valencià, que entre el 1997 i el 2005 va publicar també discos de Violadores del Verso, Falsalarma, Sólo los Solo i els lloretencs Skratch Comando, entre altres noms referencials d’aquella escena. La relació de Geronación amb Avoid va ser llarga i fructífera: el 2002, el segell va recuperar en un CD remasteritzat la primera maqueta del grup gironí, Pa representar, editada originàriament el 1995. També el 2002 va aparèixer l’EP El zulo i, dos anys després, Geronación va llançar les seves dues últimes referències, el maxi Superhéroes del underground –que inclou el seu únic tema en català, Les vaques– i l’àlbum Teatro. Tota l’obra de Geronación està disponible a Spotify .
Durant quinze anys, entre el 1991 i el 2006, Metro, Apre, Urban, Arse i el discjòquei i productor Dejota Soyez van facturar un hip-hop compromès i ben arrelat al carrer, que a més era musicalment molt ric. “Estem molt emprenyats i aquesta és justament la nostra motivació per crear”, declaraven el 1998 en aquest diari després de la sortida de Guerrilla MC’s. La seva filosofia estava en la línia del concepte que va crear Boogie Down Productions: Edutainment, és a dir, educar a través de l’entreteniment. Si més no, utilitzar la música per difondre missatges per a la reflexió i la crítica. La banda gironina va tenir força repercussió a la resta de l’Estat i fins i tot a Llatinoamèrica, i va arribar a fer una minigira per Xile, país on tenien fans molt entregats.
Després que Geronación quedés “fora de servei” el 2006, alguns dels seus membres van iniciar altres aventures: Metro i Soyez van continuar amb LaTécnika, i aquest últim també va formar part de Factor Canadá. Urban va debutar en solitari amb 33 (2009) i més tard va impulsar la plataforma 3R per donar sortida a artistes de hip-hop, en col·laboració amb el portal internacional Teambackpack. En un vessant més social, Urban també ha treballat per portar aquesta música als més joves i utilitzar-la per difondre bones causes (La campanya L’amor no és l’hòstia, contra la violència de gènere) a través de l’associació Brainstorming. L’esperit d’aquella Geronación continua viu.