De reüll
Més que lliçons
L’escola hauria de promoure el debat i la circulació lliure d’idees
Ara que els petits de casa estan a punt de fer el salt mortal de l’escola bressol a la dels “nens grans”, la seva futura educació ha estat un dels temes centrals. I més enllà de conceptes, matèries i infraestructura, el que teníem clar és que buscàvem un centre en què es donés importància a l’esperit crític dels alumnes, al vessant artístic, a la capacitat de presa de decisions, a saber parlar en públic... En definitiva, un centre que equipés els alumnes amb les eines que necessiten per fer front a un món complex i canviant. I, basant-nos en això, vam acabar triant. Perquè, més enllà d’impartir lliçons, a l’escola es forma persones i se les insta a tenir criteri en la vida. I això s’hauria de fer a través del debat i de la lliure circulació d’idees, amb respecte a la diversitat. Una bàsica que, a partir de l’1-O, es va trencar en molts centres, que van optar per no parlar de la independència i de la brutalitat de l’1-O, malgrat que alguns dels seus alumnes ho van viure en directe. Hi van influenciar, i molt, les denúncies contra diversos docents de l’IES El Palau de Sant Andreu de la Barca. Un periple que ha acabat amb l’arxivament de totes les causes perquè no s’ha trobat cap indici de delicte d’odi. Però en el seu moment ja van tenir el seu efecte i la llibertat d’expressió a les escoles es va coartar. Que aquest arxivament serveixi per recuperar el debat i l’esperit crític que no s’hauria d’haver perdut mai. Que aquelles finestres que es van tancar es tornin a obrir de bat a bat.