Opinió

LA GALERIA

Una ciutat sense fums

Si s’entra al detall en l’estudi fet a Girona, ens adonem que els nivells de qualitat no són tan bons en les hores de més trànsit

Els gironins ens hem de felicitar, perquè diuen que la qualitat de l’aire a la capital gironina és bona. És tan bona, que els responsables de l’empresa que ha fet l’estudi (Bettair) diuen que l’índex de contaminació a Girona és un terç del de Barcelona. Una comparació que posa els pèls de punta i fa dubtar dels fantàstics resultats de l’estudi, que potser no són tan bons, si tenim en compte que Barcelona és una de les ciutats més contaminades d’Europa, segons la Comissió Europea, amb l’atmosfera superada per la concentració tolerable de diòxid de nitrogen i de partícules en suspensió. Tot i l’optimisme del consistori gironí per la “bona” qualitat de l’aire, s’ha de recordar que a Catalunya es va respirar aire contaminat al llarg del 2018, segons un estudi elaborat per Ecologistes en Acció, que constata que vam estar exposats a uns nivells que superen les recomanacions de l’Organització Mundial de la Salut (OMS).

Aplaudeixo l’alcaldessa, Marta Madrenas, perquè no ha estat triomfalista malgrat els bons resultats de l’informe sobre la qualitat de l’aire a Girona, diu que les dades sobre la presència de contaminants han de servir perquè es puguin desenvolupar polítiques per millorar la qualitat ambiental i la salut dels gironins. És cert, la contaminació atmosfèrica amb què convivim és la responsable d’un nombre de morts prematures i de malalties respiratòries elevades. Si s’entra al detall en l’estudi fet a Girona, ens adonem que els nivells de qualitat no són tan bons, sobretot en algunes hores del dia com els matins, que coincideixen amb els moments de més afluència de trànsit a la ciutat. Segons les dades que es van publicar fa cinc anys, cada dia entren i surten 160.000 vehicles a Girona, una xifra preocupant. La contaminació atmosfèrica només es pot combatre de manera efectiva si millorem l’actual model de mobilitat. En l’àmbit de contaminació Girona no ha de mirar cap a Barcelona, cal fixar-se en altres models d’èxit com el de la ciutat de Vitòria-Gasteiz, que figura entres les urbs més verdes d’Europa. I això s’aconsegueix amb una aposta ecològica molt valenta, consolidant l’anella verda que envolta Girona, un pla estratègic de mobilitat sostenible, reduint les emissions contaminants (de vehicles), amb millores en el transport públic, les vies verdes, carrils bici, etc. per tenir la ciutat sense fums.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Els nostres subscriptors llegeixen sense anuncis.

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia