Opinió

Full de ruta

Centralisme i transport

Quin rendiment es treuen als 35 euros de la T-16 fora de Barcelona? Estan contents al Vallès de pagar l’entrada a la zona 1 i a canvi de l’R4?

En més d’un dels meus articles en aquest diari he criticat que es parli de xarxa de transport púbic català quan això només és una realitat a Barcelona ciutat i, més o menys, a l’àrea metropolitana de Barcelona. Només cal acostar-se a les ciutats de la segona corona, a la mateixa regió metropolitana de Barcelona, per saber de què parlo. I, si no, mireu d’anar, per exemple, de Viladecavalls, on pots haver anat a viure expulsat pels preus de Barcelona, a Palau-solità i Plegamans a treballar en transport públic. Feu números. I a aquest problema real, que té a veure, òbviament, també amb l’infrafinançament dels darrers anys del transport públic en gran part per la fugida, unilateral, de l’Estat espanyol , s’hi afegeix que les possibles millores es pensen des d’una òptica únicament barcelonina. Millores, però, que no són res més que pegats sense l’entrada en funcionament d’un sistema, es digui T-Mobilitat o no, que faci pagar als usuaris per l’ús real i que, de veritat, fomenti el transport públic.

Només dos exemples d’això que dic. La T-16. Tramitar-la costa 35 euros i serveix per a una zona, cosa lògica perquè l’ús habitual ha de ser el desplaçament a l’escola. Bé, doncs feu números també. Per als barcelonins, l’amortització és gairebé immediata gràcies a la xarxa de transport. A partir de la zona 2... un bus? I gràcies. Segon exemple. Els veïns de Badia, Ripollet, Cerdanyola i Barberà, entre d’altres, paguen, via IBI, la seva incorporació a la zona 1 del transport metropolità. Vaja, que sufraguen part del sistema i, a canvi, reben un servei –aquí poseu l’adjectiu despectiu que us vingui de gust– de la línia R4 de Rodalies. Bé, l’R8 no és gaire millor... I últim exemple.

Més enllà de si la T-Casual farà que determinada gent es plantegi passar al cotxe o si es pot parlar de què es penalitza als turistes quan cada viatge els augmenta uns ridículs 11 cèntims, el tema és accelerar d’una vegada en la cerca de la solució global, la T-Mobilitat. També serà criticada, però almenys serà justa des del punt de vista territorial.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.