Opinió

LA CRÒNICA

Futbol primer, escola després

Han can­viat les notícies a les ràdios i tele­vi­si­ons. Des del moment en què s’ha començat a visu­a­lit­zar l’arri­bada del fut­bol a mol­tes llars, com a nova nor­ma­li­tat, s’han cap­gi­rat les pri­o­ri­tats de les notícies. Si bé és cert que cada dia rebem dades de nous casos i de les defun­ci­ons asso­ci­a­des al virus, no és tam­poc menys cert que aques­tes notícies s’han con­ver­tit en un deure comu­ni­ca­tiu al qual estan sot­me­ses les admi­nis­tra­ci­ons i els mit­jans de comu­ni­cació. Això ha dei­xat pas a altres notícies cen­tra­des en la nor­ma­li­tat per­duda i que ara es recu­pera. Arri­bar a aquest eufe­misme que es diu “nova nor­ma­li­tat” no ha estat fàcil. Les bata­lle­tes ideològiques entre admi­nis­tra­ci­ons han estat per­ma­nents. La dar­rera és sobre qui exer­ceix el con­trol del retorn a les aules. Com ha de ser el nou curs esco­lar i qui l’ha de lide­rar? Ras i curt, el nou curs esco­lar serà el que vul­gui que sigui la comu­ni­tat edu­ca­tiva. La incer­tesa del procés, tan real com ho és la mateixa incer­tesa del fet edu­ca­tiu, es con­tra­posa a la baixa incer­tesa que gene­ren acti­vi­tats tan emo­ci­o­nals i irra­ci­o­nals com són el fut­bol i els toros. Es diu, amb tota la raó, que és con­tra­dic­tori que es nor­ma­litzi l’accés a les acti­vi­tats col·lec­ti­ves de segon ordre, com són les fes­tes, les dis­co­te­ques, el fut­bol, els toros, les plat­ges i el que hi vul­gueu afe­gir, i que aque­lles que són essen­ci­als, inex­pli­ca­ble­ment, com és el ser­vei edu­ca­tiu, man­tin­guin un con­trol irra­ci­o­nal i impos­si­ble d’apli­car. El mani­fest per l’escola demana la màxima nor­ma­li­tat pos­si­ble amb la segu­re­tat necessària, que sig­ni­fica fer un gir en el model edu­ca­tiu a través d’un nou pacte per l’edu­cació i la dotació dels recur­sos neces­sa­ris. Tots reco­nei­xem que l’edu­cació no ven i sí que ho fan els poders econòmics que for­cen les situ­a­ci­ons més enllà del que seria rao­na­ble. Però, com hem vist, par­lar de raó és un tema poc impor­tant i sense sen­tit en un estat emo­ci­o­nal, que recorre a les hor­mo­nes i que no entén o pot­ser no li interessa el futur ni el progrés dels ciu­ta­dans. L’escola pot espe­rar; el fut­bol, no. Les bones inten­ci­ons dels res­pon­sa­bles dels prin­ci­pals ser­veis essen­ci­als, entre els quals es troba l’edu­cació, entren en con­tra­dicció amb els prin­ci­pis fona­men­tals pels quals han llui­tat els docents durant dècades: l’escola activa, l’Escola Moderna de Fer­rer i Guàrdia, les meto­do­lo­gies acti­ves, el tre­ball coo­pe­ra­tiu, el tre­ball per pro­jec­tes, l’ABP, el flip­ped class­room i més, com­pa­ti­bles amb el conei­xe­ment científic d’allò que sabem que fun­ci­ona en edu­cació. I això, que no sols és pos­si­ble sinó neces­sari, exi­geix des de les bases del sis­tema edu­ca­tiu una manera dife­rent de tre­ba­llar i uns millors i nous recur­sos que per ara no exis­tei­xen.

En tot aquest temps hem tin­gut l’opor­tu­ni­tat de plan­te­jar-nos mol­tes coses des de la nos­tra vida par­ti­cu­lar, la feina i el nos­tre temps lliure. Hem pogut com­prar però de manera dife­rent, ens hem rela­ci­o­nat per vide­o­con­ferència i hem tre­ba­llat des de casa. Con­ci­li­ació? Hem cons­ta­tat com els fills es per­dien entre pan­ta­lles, deu­res i vide­o­tru­ca­des amb els seus mes­tres. Hem valo­rat coses que fins fa poc eren ruti­nes sense valor afe­git. I tot se’ns cap­gira amb la nova nor­ma­li­tat cen­trada en el fut­bol, els toros i les ter­ras­ses. L’edu­cació és un dels sec­tors que més inno­vació neces­si­ten, perquè bàsica­ment es con­ti­nua ense­nyant de la mateixa manera que fa un segle. Ho afirma Eric Mazur, catedràtic de física i física apli­cada a la Uni­ver­si­tat de Har­vard. Men­tre els nens amb mas­ca­reta retor­nen a les aules amb ràtios reduïdes, els adults asse­guts en una ter­rassa, api­lats i sense mas­ca­reta, s’abra­cen pel gol del seu equip. La sani­tat, l’edu­cació i la ciència, malau­ra­da­ment, han d’espe­rar.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Els nostres subscriptors llegeixen sense anuncis.

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia