De reüll
Somriures en un túnel de Síria
Aquests somriures són els del nerviosisme. Ho escriu Mayte Carrasco sobre la foto de Twitter en la qual se la veu amb Roberto Fraile i Alessio Romenzi en un dels túnels que feia servir l’oposició d’Al-Assad a Síria . És una imatge preciosa perquè capta la intensitat del moment, la d’una alegria que mira a càmera però que amaga excitació i por; la pulsió per viure. Quan li truco és a Barajas, on ha anat a rebre els taüts africans de David Beriain i Roberto Fraile. Quan vaig saber de l’assassinat dels dos periodistes, vaig pensar en ella. La coneixia de la facultat fins que el 2008 la vaig veure per la televisió a la guerra de Geòrgia. M’explica la invisibilitat de la reportera de guerra per culpa de l’imaginari masculí hegemònic i que impulsa una xarxa de corresponsals dones . La maternitat marca la línia vermella? “Depèn de cada una, quan vaig anar a l’Iraq, el 2016, la meva filla tenia 1 any i em vaig sentir rara; la responsabilitat era molt diferent.” Ha jugat tots els números de la loteria, em diu, però va ser a Tombouctou quan es va adonar que havia perdut el respecte a la por. Ara, amb la seva productora The Big Story Films realitza documentals per a cadenes franceses i alemanyes. L’últim, sobre la violència sexual a Colòmbia. És com manté el compromís amb aquest ofici. Pertany a l’última generació que “va anar a la guerra”: “Saps com et sents quan veus per YouTube com tallen el cap a un company?” Divendres va enterrar el company amb el qual, somrients, plantaven cara a la por, la mateixa por que fa que ara el món sigui més perillós i que elimina, sense impunitat, els ulls que decideixen explicar-ho.
#10yearsago This photo was taken inside the tunnels used by the opposition against al Assad in #Syria We were returning from Baba Amro neighbourhood of #Homs, dodging al Assad's troops who had completely sieged the town. Those smiles are those of nervousness. pic.twitter.com/foVpRiroef
— Mayte Carrasco (@maytecarrasco74) March 30, 2021