Opinió

LA GALERIA

Girona, en col·lapse

Amb dues variants, l’N-II i l’AP-7, Girona avui està congestionada i col·lapsada en espera d’una decisió política valenta que no arriba

Els peatges de les autopistes que hem pagat durant dècades han estat motiu de queixa i lamentacions, i també un dels arguments més utilitzats per evidenciar les desigualtats entre diferents comunitats de l’Estat espanyol. Certament, és un dels greuges que ha patit Catalunya. Sense peatges ens quedem sense un argument històric per fer el somicó. La fi dels peatges serà efectiva a partir del 31 d’agost, i no precisament per una decisió política que atengui una reclamació històrica. Es deixarà de pagar per un tema de calendari. S’acaben les concessions de l’AP-7 entre Cambrils i la Jonquera, i les de l’AP-2 i la C-32. I no es prorroguen, no per voluntat política, sinó perquè no hi ha més remei, i perquè no seria legal fer-ho. Però no pateixin, que ja s’estudia quina fórmula utilitzarà l’Estat per gravar de nou els usuaris de les autopistes i alhora aprofitar que circular per les autovies tampoc ens surti gratis. Mentrestant i per mantenir-nos en la cultura de la queixa, tenim els ajuntaments que han posat el crit al cel i s’erigeixen en els grans damnificats de l’aixecada de barreres a les autopistes. Hi ha raons de sobres, ja que els municipis catalans deixaran de cobrar prop de 14,4 milions d’euros anuals d’IBI. Diuen que alguns perden entre un 10% i un 20% del pressupost municipal, i reclamen compensacions. Primer ens queixem perquè paguem peatges, i ara protestem perquè els treuen.

De tots els anys dels peatges, el més valent i coherent que recordo va ser la campanya del #Novullpagar. També hem de reconèixer que va ser valenta la decisió de l’alcalde Quim Nadal de tirar endavant, el 1993, la variant de l’N-II per Sant Daniel, una obra polèmica, que va deixar una ferida oberta enmig de la vall, però que va resoldre la saturació i congestió de trànsit a la ciutat de Girona. Aleshores ja es reclamava que la variant fos per l’AP-7, una petició que ha estat realitat tot just fa un parell d’anys. I avui resulta que l’aixecament de peatges ja no afectarà Girona. Una ciutat que, 27 anys després, amb les variants per l’AP-7 i Sant Daniel torna a estar congestionada i col·lapsada en espera d’una decisió valenta del govern local que no arriba. Sembla que tenim uns polítics aixoplugats amb un model i visió de ciutat del segle XX que ens porta a viure episodis com el de divendres, en què Girona va quedar immersa en un col·lapse total.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.