opinió
Posem els llargs
Matí d’estiu a la Costa Brava, calor de juliol i pocs turistes. He sortit a comprar, soc a l’interior d’un comerç quan entra un veí del poble tot buscant una estona de conversa amb la mestressa. Una escena que sovinteja a l’estiu i en què, sense voler, escoltes una tertúlia entre coneguts que manifesten la seva opinió sobre el bé i el mal amb una lleugeresa màxima. Opinions carregades de pensaments, percepcions i sentiments personals..., i el cas és que s’acaba dictant sentència sobre el tema en qüestió. En aquest moment de l’estiu, la xerrada versa sobre la temporada turística, i la mestressa de l’establiment conclou: “Hi ha més gent que l’any passat però menys que en fa dos!” Surto de l’establiment tot donant voltes a l’afirmació que acabo de sentir. El 2019 va ser un bon estiu? El del 2021 està essent millor que el passat? Una temporada és bona o dolenta en funció de si hi ha més gent o no? O la botiguera arriba a la conclusió que hi ha més gent basant-se en el calaix que fa?
Molt ha canviat el món per entendre que res és igual des del 13 de març del 2020 i que no són comparables entre elles les darreres temporades turístiques. Si en la valoració de la campanya del 2019 es parlava de Brexit, clima, preus, fallida de Thomas Cook, desacceleració d’Alemanya... com a condicionants del resultat de la temporada. El 2020 es van utilitzar conceptes absolutament diferents: virus, quarantena, restriccions de mobilitat, tancament de fronteres, pèrdues històriques, pèrdua de confiança... I el 2021 ja en parlarem!
La Costa Brava no és aliena a aquesta nova realitat, i és sensat pensar que el 2021 pot ser un bon any gràcies al turisme interior, com a conseqüència de la conjuntura. Ara bé, cal que posem els llums llargs i dissenyem estratègies de futur pensant que això no sempre serà així. El turisme, en general, és un dels sectors que exigeixen més reformes estructurals orientades a donar resposta als requeriments del nou model de societat que s’està albirant.
Al meu parer, posar les bases d’aquest futur passa per compatibilitzar desenvolupament econòmic, justícia social i conservació del medi ambient i escoltar totes les veus: administracions, empreses, emprenedors i ciutadans..., i també la botiguera que opina a tiri i baldiri.