opinió
El tren de la Costa Brava
Quan el juliol del 2000 es va inaugurar el carril bici que uneix Girona i Sant Feliu de Guíxols recuperant el traçat de la línia de tren que havia connectat les dues poblacions entre el 1892 i el 1969, molts vam pensar que era una llàstima que no s’hagués aprofitat la infraestructura de l’antic carrilet per fer una nova línia de tren o de tramvia, sobretot tenint en compte que la Costa Brava és el territori més poblat de Catalunya sense cap ferrocarril. Durant dècades, els diners que s’hi han invertit en mobilitat han servit per desdoblar carreteres, una política d’inversions en obres que el que fa és afavorir l’ús del vehicle privat. I ara ja hem vist que posar el cotxe al centre de tot és un dels grans problemes de la nostra societat, per la saturació i la contaminació que representa.
El dret a la mobilitat sostenible és un dret que també hem d’exigir. Amb un servei d’autobusos que deixa molt a desitjar quant a freqüència de pas i cost dels bitllets, a molts veïns de les poblacions per on antigament passaven trens no ens queda més remei que recórrer al cotxe per anar a treballar, estudiar, de visita al metge o per gaudir d’activitats d’oci. El desarrollismo franquista es va carregar els trens petits que passaven per Girona (el de Sant Feliu i també els de Palamós i Olot) i la democràcia no ha estat capaç de recuperar-los. Ara la Plataforma per a la Promoció del Transport Públic ha presentat una iniciativa per demanar que s’impulsi un tren-tram envoltant les Gavarres. El tren-tram és un ferrocarril que a l’entrar en els pobles i ciutats es converteix en un tramvia, però a fora circula com un ferrocarril. Segons els promotors, és una opció provada arreu d’Europa i una alternativa viable, sostenible, assequible, accessible i extremadament eficient en termes mediambientals i energètics. Des de Riudellots de la Selva arribaria fins a Flaçà passant per Cassà, Llagostera, Santa Cristina, Sant Feliu, Platja d’Aro, Sant Antoni de Calonge, Palamós, Palafrugell i la Bisbal. Serien 69 quilòmetres de construcció nova en paral·lel a carreteres. Entre Flaçà i Riudellots, els trens circularien per les vies de Renfe que ja existeixen. S’ha calculat que el tren de la Costa Brava costaria prop de 500 milions d’euros, però amb una demanda anual de 6,7 milions de viatges –una xifra que té en compte la mobilitat també dels estiuejants i turistes– seria sostenible i fins i tot generaria beneficis.