Opinió

A la tres

Seguretat a tots els nivells

“Involucrem-nos-hi tots. Conductors de cotxes i motos, però també de patinets i bicicletes, i quan fem de vianants

Malau­ra­da­ment tots conei­xem algú que ha per­dut la vida a la car­re­tera. Alguns per imprudències pròpies i d’altres per imprudències d’un altre amb un fatal desen­llaç. Par­lar de segu­re­tat al volant no és fàcil. Perquè igual que tots conei­xem algú que hi ha mort, tots hem fet imprudències. Les teo­ries sobre què s’hau­ria de fer són mol­tes i els remeis, sovint con­tra­dic­to­ris. Men­tre l’estat de les car­re­te­res és, en gene­ral, molt més que millo­ra­ble, els cot­xes cada cop tenen més potència i més capa­ci­tat d’acce­le­ració. Una pos­si­bi­li­tat seria que, si les admi­nis­tra­ci­ons no estan dis­po­sa­des que se superin els límits de velo­ci­tat, no per­me­tes­sin que es fabri­quin vehi­cles tan potents. I tam­poc ajuda gens que en deter­mi­na­des auto­vies el límit sigui de 80 quilòmetres per hora i en una car­re­tera secundària amb un sol car­ril, de 90. Uns límits clars per als usu­a­ris hau­ria de ser una obli­gació i no tro­bar-te que segons on les nor­mes són unes i segons on unes altres.

Però, aspec­tes tècnics a banda, la con­ducció ha evo­lu­ci­o­nat, i el canvi no sem­pre s’ha acon­se­guit a través de la multa. Fa anys, posar-te el cin­turó de segu­re­tat o por­tar casc anant en moto per l’entra­mat urbà era opta­tiu. Ara a ningú se li acu­di­ria fer-ho, perquè les cam­pa­nyes de cons­ci­en­ci­ació –i les san­ci­ons, també cal adme­tre-ho– han aju­dat a recon­duir-ho. Que sem­pre hi haurà impru­dents al volant, és evi­dent. I qui sigui impru­dent i causi un acci­dent no se’n pot sor­tir com si res. Les eines puni­ti­ves hi són i s’han d’apli­car amb tot el seu pes. I encara més si hi ha vícti­mes o per­so­nes que sobre­vi­uen però patei­xen seqüeles tota la vida.

Con­duir no només és perillós a la car­re­tera. També ho és a la ciu­tat, i més ara que estan tant de moda vehi­cles com pati­nets i ginys autònoms. Aquests vehi­cles també cau­sen acci­dents i les imprudències són, fins i tot, més exa­ge­ra­des que les de con­duc­tors d’altres vehi­cles. Si volem segu­re­tat, invo­lu­crem-nos-hi tots. Con­duc­tors de cot­xes i motos, però també de pati­nets i bici­cle­tes, i quan fem de via­nants.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.