Articles

TGV i Sagrada Família

L'error és possible i es produeix massa sovint

Un grup de ciu­ta­dans, sen­si­bi­lit­zats pels pro­ble­mes que pateix avui Bar­ce­lona i el país, i asto­rats pel greu error que suposa el traçat del TGV pel cen­tre de la ciu­tat i arran de la Sagrada Família, han cons­tituït la pla­ta­forma TGV Lluny de la Sagrada Família per defen­sar la inte­gri­tat del monu­ment i per opo­sar-se a la decisió adop­tada pel Con­sorci d'Alta Velo­ci­tat de Bar­ce­lona, for­mat pel govern espa­nyol, el govern català i l'Ajun­ta­ment de Bar­ce­lona, que han apro­vat aquest pro­jecte.

CAL RECOR­DAR ALS BAR­CE­LO­NINS i també als actu­als res­pon­sa­bles polítics i sig­na­ta­ris cata­lans dins el con­sorci esmen­tat, que el monu­ment de la Sagrada Família, del qual ara cele­brem el 125è ani­ver­sari de l'inici de la seva cons­trucció, és una obra cab­dal de l'arqui­tecte reu­senc Antoni Gaudí i Cor­net i fou decla­rat l' any 2005 Patri­moni de la Huma­ni­tat per la Unesco. És un monu­ment emblemàtic que s'asso­cia mun­di­al­ment a Bar­ce­lona. És un tem­ple admi­rat tant a nivell popu­lar, ja que és visi­tat per més de dos mili­ons i mig de per­so­nes l'any, com per des­ta­cats espe­ci­a­lis­tes en arqui­tec­tura i en art de tot el món. La prova més evi­dent és el clam en forma epis­to­lar que ja s'ha ini­ciat per part d'una bona munió de pro­fes­sors de les esco­les d'arqui­tec­tura més pres­ti­gi­o­ses del món, que no donen crèdit a aquest des­propòsit, que com a mínim hem de qua­li­fi­car d'impru­dent i teme­rari i que fa pre­sa­giar un ressò mun­dial en con­tra, de nota­bles pro­por­ci­ons.

SEGONS L'OPINIÓ DE MOLTS EXPERTS en geo­lo­gia i arqui­tec­tura, el traçat del TGV pot posar en perill la super­vivència del monu­ment de forma irre­ver­si­ble, tant pel com­por­ta­ment impre­vi­si­ble del subsòl com per les vibra­ci­ons cau­sa­des pel pas dels trens, que poden afec­tar-ne l'estruc­tura. Cal des­ta­car que el monu­ment serà de 170 metres d'alçada, que dis­posa d'uns fona­ments de 15 metres per les limi­ta­ci­ons que imposa la capa freàtica, que el seu pes és molt impor­tant i que encara ho serà més quan esti­gui aca­bat. La pan­ta­lla de pro­tecció que es vol situar al llarg de la façana de la Glòria, al car­rer Mallorca, no ens dóna segu­re­tat ni ofe­reix garan­ties. La seva cons­trucció ja és de per si un enorme pro­blema. Gaudí no podia ni ima­gi­nar que al cap d'uns anys algú tin­dria la pen­sada de fer un túnel arran dels fona­ments del tem­ple.

ÉS MOLT VIU EL RECORD DE L'ESVO­RANC del Car­mel per con­fiar en els pro­jec­tes exe­cu­tats per l'admi­nis­tració, perquè veiem que l'error és pos­si­ble i es pro­du­eix massa sovint. És evi­ta­ble, com en aquest cas, l'actu­ació temerària, inne­cessària i pre­po­tent. Els bar­ce­lo­nins i els cata­lans no volem posar en perill ni la Sagrada Família ni cap nucli que, com en aquest cas, pot afec­tar quasi 900 habi­tat­ges i unes 50.000 per­so­nes. Volem remar­car que la inte­gri­tat física i els béns de les per­so­nes són un objec­tiu pri­o­ri­tari de la pla­ta­forma TGV Lluny de la Sagrada Família.

EL TRAÇAT DEL TGV PEL CEN­TRE DE BAR­CE­LONA no és l'únic pos­si­ble, ja que es dis­posa d'alter­na­ti­ves vàlides. Resol­dre tota la pro­blemàtica de les infra­es­truc­tu­res (xarxa de metro, fer­ro­car­ril i fun­ci­o­na­li­tat de les esta­ci­ons, car­re­te­res i aero­port inter­con­ti­nen­tal no sub­or­di­nat als interes­sos espa­nyols de Bara­jas) és bàsic per al futur de Cata­lu­nya i el seu desen­vo­lu­pa­ment. És per això que cal obrir un debat amb la soci­e­tat civil (tècnics inclo­sos). Aques­tes deci­si­ons són massa impor­tants i trans­cen­dents per dei­xar-les només en mans dels polítics. No podem accep­tar que diguin que el traçat del TGV pel cen­tre de Bar­ce­lona és irre­ver­si­ble quan no ho és, i així ho reco­neix el minis­teri de Foment. En democràcia la veu de la soci­e­tat civil cada vegada té més força i ara s'està mani­fes­tant de forma clara i con­tun­dent.

SI EL TGV PASSÉS SOTA LA TORRE DE PISA o per la Giralda de Sevi­lla o el Colos­seu de Roma o l'aba­dia de West­mins­ter o el Big Ben de Lon­dres, per citar només alguns dels monu­ments euro­peus emblemàtics, els ciu­ta­dans d'aques­tes ciu­tats amb els seus alcal­des al davant s'hi opo­sa­rien de forma rotunda. Recla­mem, doncs, a l'Ajun­ta­ment de Bar­ce­lona que assu­meixi aquest lide­ratge, que dia­lo­gui amb el Patro­nat de la Sagrada Família i que con­venci els altres mem­bres del Con­sorci que qual­se­vol altre traçat és millor que el que ens estan impo­sant o bé que con­venci l'opinió pública que cap dels traçats alter­na­tius no és rea­lit­za­ble.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.