Articles

El Prat: ni un pas en tot l'any

Ha pas­sat un any d’unes imat­ges que van fer la volta al món: els tre­ba­lla­dors del hand­ling d’Ibe­ria ocu­pant les pis­tes de l’aero­port del Prat. Allò va arruïnar les vacan­ces de molts pas­sat­gers i va donar lloc a innom­bra­bles des­as­tres per­so­nals que no es poden com­pen­sar amb 4,5 mili­ons d’euros en indem­nit­za­ci­ons.

Però pas­sat aquest temps ja es poden extreure algu­nes con­clu­si­ons bas­tant pre­ci­ses. La pri­mera és que Ibe­ria no ha assu­mit cap res­pon­sa­bi­li­tat en aque­lla crisi, ni tan sols la de com­pen­sar els seus cli­ents per un inci­dent de tanta gra­ve­tat com el que va pro­ta­go­nit­zar una part dels seus tre­ba­lla­dors. La com­pa­nyia, a més, segueix man­te­nint el mateix tracte de favor per part d’AENA i con­serva intacta la pos­si­bi­li­tat d’adju­di­car-se la nova ter­mi­nal Sud per a usos bàsica­ment turístics. A Ibe­ria, doncs, el caos del Prat li ha sor­tit, si no de franc, almenys molt barat.

L’altre actor prin­ci­pal és l’Estat. Es digui així o es digui AENA. Ni la crisi de l’aero­port de Bar­ce­lona, ni les quei­xes de la soci­e­tat civil cata­lana no han fet recon­si­de­rar el model aero­por­tu­ari espa­nyol, que es basa en una fortíssima cen­tra­lit­zació con­cen­trada en mans d’una enti­tat pública que ha demos­trat la seva ine­ficiència. No hi fa res que empre­ses espa­nyo­les i cata­la­nes par­ti­ci­pin en la gestió de diver­sos aero­ports inter­na­ci­o­nals: el govern espa­nyol segueix cre­ient que AENA és un model via­ble quan, en rea­li­tat, no ser­veix per altra cosa que per inflar arti­fi­ci­al­ment el volum de viat­gers de Bara­jas.

Cal dir també que les ins­ti­tu­ci­ons cata­la­nes i els par­tits polítics amb repre­sen­tació a Madrid no han sabut –almenys durant aquest any– donar una res­posta clara a les man­can­ces en la gestió de l’aero­port del Prat, per més que els ho hagi exi­git un amplíssim ven­tall de per­so­nes i enti­tats sig­ni­fi­ca­ti­ves. En aquest sen­tit, almenys el pro­blema de Roda­lies ha entrat, si res no es torça, en una apa­rent via de solució que per­metrà que sigui la Gene­ra­li­tat qui s’ocupi de donar aquest ser­vei als ciu­ta­dans. Però, per con­tra, la resistència del govern de Madrid en l’àmbit dels aero­ports és de tal mag­ni­tud que no s’ha acon­se­guit cap avenç tan­gi­ble.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.