Opinió

QUADERN D'ECONOMIA

FRANCESC CABANA

Cotxes elèctrics

La majoria de cotxes i camions que circulen per les nostres carreteres i les de tot el món ho fan amb la mateixa tecnologia que tenia el Ford T, de Henry Ford, fa més de cent anys. Des d’aleshores els canvis que hi ha hagut són tots secundaris, ja que el motor es manté gairebé amb la mateixa tecnologia. Ara, amb l’aparició del cotxe elèctric, s’està fent el primer canvi fonamental. La gasolina o el gasoil són substituïts per l’electricitat. El canvi en el motor és substancial, ja que les bateries que acumulen l’electricitat supleixen tot el joc de la gasolina i el gasoil.

No és agosarat creure que en el futur tots o quasi tots els automòbils seran elèctrics i que desapareixeran els actuals models. Les fàbriques han de fer un esforç extraordinari per al canvi i buscar unes bateries més aprofitables, ja que les actuals només permeten un recorregut inferior al que permetia un dipòsit de gasolina. No tinc cap dubte que es trobaran, si no s’han trobat ja, unes bateries més aprofitables, més petites i que no obliguin el conductor a parar tot sovint per carregar-les. Igualment, les estacions de servei han de trobar un sistema per carregar-les més ràpid que no ho fan fins ara.

Els primers cotxes elèctrics en sèrie els va fabricar una empresa americana que es diu Tesla, en la qual figurava com a accionista Elon Musk, que ha omplert els diaris aquests dies al ser qualificat com l’home més ric del món. I si és veritat, deu ser també la persona amb més responsabilitat del món. Si en tingués consciència, potser no es presentaria com un home cofoi. Els seus diners no són el resultat d’unes hores de treball, sinó d’una visió de la jugada i de tenir les millors cartes.

Un dels aspectes negatius dels cotxes elèctrics és que la seva fabricació requereix menys mà d’obra i, per tant, els fabricants es veuran obligats a acomiadar una part del seu personal. Com sempre en aquests casos, els obrers acomiadats podran ser substituïts per altres de més qualificats professionalment i amb un sou més alt. A Catalunya tenim la Seat, una de les grans empreses domiciliades aquí i que més factura. És l’única empresa d’automòbils situada a Espanya que fa tot el procés de fabricació: des del disseny fins a l’últim intermitent. Les altres es dediquen al muntatge de les peces que els arriben d’altres fàbriques.

L’energia de la terra és inesgotable, mentre que el petroli i derivats s’acabaran un dia o un altre per molts jaciments nous que es trobin. El problema és com aprofitar aquesta energia a bon preu i amb bons sistemes. Els escocesos, per exemple, fa temps que experimenten amb l’energia que proporcionen les marees. És difícil endevinar si el cotxe elèctric serà el primer canvi fonamental en els automòbils o si serà seguit per altres. No m’estranyaria. A vegades, les pel·lícules de ciència-ficció endevinen el que passarà, però en tot cas ni jo ni potser vostès ho veurem.

Una vegada més, els nord-americans han demostrat ser els primers a desenvolupar un descobriment de primera categoria. En canvi, no em fa cap il·lusió que aquests descobriments provoquin l’aparició de personatges com Elon Musk i la seva enorme fortuna. Aquestes situacions no s’haurien de produir en un món on encara hi ha molta gent que passa gana i es mor pel virus de l’Ebola, la sida i la covid-19.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Els nostres subscriptors llegeixen sense anuncis.

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia