De reüll
Una oportunitat per al paisatge
La Generalitat ha anunciat aquesta setmana que vol invertir fins a 12 milions d’euros en la promoció del turisme enològic i gastronòmic a Catalunya. Ho van anunciar el conseller Torrent amb la directora general de Turisme a les instal·lacions de Juvé i Camps, a Sant Sadurní. La proposta és positiva perquè permetrà iniciar un camí cap a la desestacionalització amb un relat sòlid i donarà sentit a la transversalitat de la qual fa tants anys que es parla però que és difícil de palpar.
La connexió entre el turisme enogastronòmic i el sector primari és clara: no hi ha vi sense vinya; no hi ha gastronomia sense productes de proximitat. I aquests són els dos primers reptes de la llista. Però el turisme del vi va íntimament lligat al paisatge: no hi ha Toscana sense paisatge. I l’objectiu de la Generalitat és aconseguir que Catalunya sigui el referent del turisme del vi i la gastronomia a Europa. Per tant, en els pròxims anys s’hauran de fer molts canvis, començant per una ordenació del territori que permeti conservar els espais singulars i característics que permeten garantir la producció de vins de gran qualitat i l’elaboració de plats que puguin configurar una gastronomia de referència. Els turistes enogastronòmics gasten més, però segur que demanen en proporció.