opinió
Turisme de qualitat
Uns mesos abans de la detecció dels primers casos de covid-19 a Catalunya, ignorants com érem aleshores del que havia de succeir tot i els senyals evidents del tsunami que s’apropava, vam contractar un viatge a Berlín pel mes de juny. Les restriccions de moviments que es van imposar arreu del món a causa de la pandèmia van esmicolar tots els plans d’aquell 2020, incloent-hi la sortida. Després de diverses gestions per correu electrònic fetes directament amb l’hotel alemany, ens van proposar de guardar el viatge dos anys, fins aquest estiu. Però aquest any no es donaven les circumstàncies per fer-lo, així que ens vam tornar a posar en contacte amb l’establiment hoteler per veure què s’hi podia fer. La primera sorpresa va arribar quan vam rebre una resposta automàtica que ens informava que l’hotel havia hagut de tancar les portes el 16 de desembre del 2021 i ens van redirigir cap a una nova adreça electrònica, d’una human company, per a la gestió de la reserva. Hi vam contactar aquell mateix dia i la segona sorpresa va arribar quan unes hores més tard ens van informar que ens reemborsarien els diners i ens demanaven un número de compte. L’alegria màxima va ser quan, set dies després, vam trobar ingressat l’import íntegre de l’estada contractada. I el primer que ens va venir al cap en aquell moment va ser “és que són alemanys”. És lamentable pensar que només en un país avançat com l’alemany es pot resoldre de la manera com ho van fer una reserva de feia dos anys tot i haver-se vist obligats a abaixar les persianes. D’això, per mi, se’n diu un tracte d’excel·lència envers el turista que, sense haver-hi tingut el plaer d’anar, diu molt del país i de la seva gent. Des de fa anys, ja abans de la pandèmia, el sector turístic de casa nostra, amb tots els agents implicats, està instal·lat en el discurs que cal atraure turisme de qualitat. D’acord, ho subscric completament, però a canvi de quin servei? A canvi d’un tracte de qualitat ofert per uns treballadors de l’hostaleria que gaudeixen d’uns condicions laborals dignes i d’uns proveïdors que cobren justament i puntualment? No vull generalitzar, però no es pot demanar tenir un turisme de qualitat sense oferir serveis que estiguin a l’altura, independentment del preu. Quin greu que l’hotel de Berlín en qüestió estigui tancat! M’ha quedat pendent d’agrair-los el tracte rebut sense ni tan sols haver-hi estat.