Opinió

A la tres

Cotxe elèctric i llei de l’embut

“Moure’s lligats a endolls i bateries no té sentit ni futur. I els governs, ignorant l’hidrogen...

Parlant d’energia, l’alta complexitat del moment –model, abastiment, preu, medi ambient i un grapat de variables més– no pot tapar ni un minut més la gran enganyifa de la mobilitat elèctrica tal com està plantejada. Els polítics de la xiruca i el pedal van posar de moda la brama i tota l’esquerra i part de la dreta els han comprat –amb un absència d’esperit crític que desespera– que l’única manera de moure’ns ha de ser amb piles i que el canvi climàtic es combat amb electricitat i més electricitat.

Ras i curt, populisme que la tecnologia no avala però que ens volen fer empassar per un embut. Obnubilats pels tubs d’escapament, han declarat la guerra als motors de combustió més nets de la història i han comprat les presumptes emissions zero de la mobilitat elèctrica sense tenir en compte el sofert ciutadà (i votant), que ho pagarà de la butxaca, ni tampoc el planeta que diuen defensar. Perquè dintre de la mobilitat elèctrica també hi ha models i l’actual no té sentit ni futur. Es basa en bateries de cada vegada més capacitat per garantir autonomies decents a canvi de temps de recàrrega inassumibles (hores) o incompatibles amb la vida d’aquests acumuladors caríssims, pesants, que devoren recursos naturals per fabricar-les –en lloc de petroli saquejarem el níquel, el cadmi, el liti...– i que són un residu voluminós i de reciclatge complex i onerós. Per no parlar de les deixalles radioactives de les centrals nuclears que generaran l’electricitat per omplir tanta bateria.

Hi ha alternativa, però falta voluntat política per implantar-la. Es diu pila de combustible, un sistema que genera electricitat a partir de l’hidrogen. Aquest és un recurs natural gairebé infinit –què és l’aigua si no dues molècules d’hidrogen i una d’oxigen?–, amb un procés de distribució semblant als combustibles fòssils, que omple el dipòsit del cotxe en uns cinc minuts per fer 600 km o més i que no sobrecarrega el vehicle amb 300 quilos extra de bateries. Japonesos i coreans ja venen cotxes amb aquesta tecnologia, però, és clar, si no tens on proveir hidrogen...



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.