Opinió

Figueres perd el tren

A Figueres el problema ja no és el pas a nivell, ara volen les vies i el tren fora, lluny del centre de la ciutat

Mai ningú s’hau­ria ima­gi­nat que després de més de cin­quanta anys de quei­xes i pro­tes­tes dels figue­rencs perquè es tre­gui el pas a nivell del cen­tre de la ciu­tat la solució fos la més cara i radi­cal: treure l’estació i les vies del tren. D’aquesta manera, a banda de resol­dre el tema del pas a nivell s’alli­be­ra­rien els ter­renys que ocu­pen les vies, cosa que com­por­ta­ria una colos­sal i lla­mi­nera ope­ració urbanística en aquesta part de la ciu­tat. El preu és que Figue­res es que­da­ria sense estació i sense trens. Es tras­lla­da­ria l’estació del tren con­ven­ci­o­nal a Vila­fant, al cos­tat de l’estació de l’alta velo­ci­tat, lluny del cen­tre de la capi­tal empor­da­nesa i de l’actual estació d’auto­bu­sos. No faré cap repàs exhaus­tiu de les pro­pos­tes, idees i pro­me­ses que s’han fet al llarg dels anys per treure el pas a nivell, això ja ho va fer el peri­o­dista Joan Puntí, fa unes set­ma­nes, però sí que vull recor­dar que un figue­renc, Ramon Boi­xadós, men­tre va ser pre­si­dent de Renfe, entre els anys 1983 i 1985, s’havia pre­o­cu­pat pel tema, i va ofe­rir fer pas­sar la car­re­tera de Roses (avin­guda Vila­llonga) per sota de la via, com a solució pos­si­ble i ràpida. La idea de Boi­xadós no va agra­dar a l’Ajun­ta­ment figue­renc, que apos­tava pel cobri­ment de les vies, i així estem. Ara, la cosa ha evo­lu­ci­o­nat, el pro­blema ja no és el pas a nivell, ara volen les vies i el tren fora, lluny del cen­tre de la ciu­tat. Una idea que xoca amb la filo­so­fia del tren com a ser­vei públic, que, com passa en la majo­ria de ciu­tats del món, manté les esta­ci­ons fer­roviàries en els cen­tres urbans. Però per a l’actual govern muni­ci­pal el tema és sal­var la ciu­tat de la nosa del tren, i tras­lla­dar-ho tot a Vila­fant. És la pro­posta que els de Madrid diuen que estan dis­po­sats a pagar. És a dir, Madrid defensa la solució més cara, en una línia de tren regi­o­nal, molt uti­lit­zada, però on no s’inver­teix des de fa anys, tam­poc es pro­mo­ci­ona, i alguns ja en pro­nos­ti­quen la des­a­pa­rició. D’alguna manera el tras­llat de l’estació supo­sa­ria la fi del ser­vei de viat­gers entre Figue­res, Llançà, Colera, Port­bou i el Ros­selló. El debat està ser­vit i pre­pa­rat per a la cam­pa­nya elec­to­ral, com passa cada qua­tre anys, i després, res es mou. El tren genera polèmica, no hi ha con­sens i cap con­sis­tori s’ha atre­vit a fer la con­sulta popu­lar que es va dema­nar fa quinze anys, per un tema tan sen­si­ble i que tant afecta la mobi­li­tat de les per­so­nes, no tan sols de Figue­res, sinó de tota la comarca.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Els nostres subscriptors llegeixen sense anuncis.

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia