Opinió

Tribuna

Votació i educació

“Cap independència s’assoleix des de la incompareixença, a menys que vagi acompanyada d’una mobilització massiva i permanent de la població. No ens trobem en aquest escenari, i diumenge al vespre, si guanya l’abstenció, la lectura des d’Espanya i Europa serà que l’independentisme perd representativitat, poder de decisió i d’influència

L’ofen­siva judi­cial con­tra la immersió i, en gene­ral, con­tra el model d’escola cata­lana, ni s’atura ni s’atu­rarà passi el que passi en les elec­ci­ons de diu­menge. És allò deno­mi­nat deep state el que marca l’agenda con­tra les ànsies d’eman­ci­pació de Cata­lu­nya, també del seu model d’escola. El sis­tema judi­cial espa­nyol actua com ariet per evi­tar la con­so­li­dació de la immersió i, mal­grat els esforços dels par­la­men­ta­ris cata­lans per acon­se­guir una reforma legis­la­tiva que el blindés, la tos­suda rea­li­tat és que ens enfron­tem a una curosa pla­ni­fi­cació que es diri­geix direc­ta­ment a la línia de flo­tació del model.

Què cal­dria acon­se­guir per millo­rar el sis­tema edu­ca­tiu català i alhora pro­te­gir-lo d’inter­ferències ali­e­nes? En pri­mer lloc dis­po­sar d’un nivell d’inver­si­ons en edu­cació que ens apropés a allò esta­blert a la LEC (6% del PIB); garan­tir un model cur­ri­cu­lar que doni a conèixer i pro­mo­gui la pròpia història i cul­tura cata­la­nes (com el sis­tema edu­ca­tiu de qual­se­vol país sobirà); garan­tir espais edu­ca­tius als mit­jans de comu­ni­cació i a les prin­ci­pals xar­xes soci­als que com­ple­men­tin l’oferta en català –més enllà de l’escola– i que aju­din a pro­moure el pres­tigi d’ús de la llen­gua i la cul­tura cata­la­nes; vet­llar perquè l’expansió ine­vi­ta­ble de la IA en l’àmbit edu­ca­tiu (esco­lar i soci­o­e­du­ca­tiu) es faci des del res­pecte a la llen­gua pròpia del país i, a més, s’apro­fiti perquè el català pugui arri­bar a sec­tors on actu­al­ment no ho fa; asso­lir un sis­tema edu­ca­tiu veri­ta­ble­ment inclu­siu amb la pri­o­rit­zació de recur­sos que el facin via­ble i amb un canvi de para­digma on la per­so­na­lit­zació de l’apre­nen­tatge i l’acom­pa­nya­ment men­to­rit­zat de cada alumne garan­tei­xin el màxim apro­fi­ta­ment edu­ca­tiu per a tot­hom. I podríem con­ti­nuar amb més pro­pos­tes.

Resulta obvi que totes aques­tes mesu­res no es garan­ti­ran des de l’acció política de les for­ces sobi­ra­nis­tes que siguin pre­sents al Congrés dels Dipu­tats després de les elec­ci­ons de diu­menge. Però sense una presència impor­tant d’aques­tes for­ces que, de manera per­sis­tent, facin pre­sent aques­tes rei­vin­di­ca­ci­ons en matèria edu­ca­tiva, així com la defensa del català i de la nos­tra iden­ti­tat, sim­ple­ment totes aques­tes rei­vin­di­ca­ci­ons es faran invi­si­bles.

En aquests aspec­tes impor­tants l’acció con­junta de les for­ces d’obediència cata­lana poden repre­sen­tar, si més no, un toc d’alerta sobre la nos­tra existència rei­vin­di­ca­tiva, l’anhel de super­vivència com a nació i la volun­tat d’esde­ve­nir un país ple­na­ment sobirà, també en matèria edu­ca­tiva. Dei­xar els escons, per absència, que siguin ocu­pats per altres for­ces amb altres pri­o­ri­tats, fàcil­ment podrà ser inter­pre­tat com l’afe­bli­ment del nos­tre movi­ment rei­vin­di­ca­tiu i fer la lec­tura que hem entrat en fase de letar­gia. Si, per con­tra, hi som, ho hem de fer tot pro­cla­mant sense des­cans, i en cada ocasió, la nos­tra exigència de reco­nei­xe­ment de la sobi­ra­nia cata­lana, també en l’àmbit edu­ca­tiu. Cap inde­pendència s’asso­leix des de la incom­pa­rei­xença, a menys que vagi acom­pa­nyada d’una mobi­lit­zació mas­siva i per­ma­nent de la població que li ator­gui sen­tit polític i no la deixi a la múlti­ple inter­pre­tació i, per tant, a la intempèrie. És evi­dent que no ens tro­bem en aquest esce­nari, i diu­menge al ves­pre, si gua­nya l’abs­tenció, la lec­tura que pos­si­ble­ment faran des d’Espa­nya i Europa sigui que l’inde­pen­den­tisme ha per­dut impuls, repre­sen­ta­ti­vi­tat i, per tant, poder de decisió i d’influència.

Sigui amb el resul­tat que sigui, estem obli­gats com a comu­ni­tat naci­o­nal a exi­gir a les nos­tres for­ces polítiques que tre­ba­llin incan­sa­ble­ment per la defensa de la nos­tra iden­ti­tat, el nos­tre idi­oma i per la millora del nos­tre sis­tema edu­ca­tiu. Caldrà dema­nar-los que sumim esforços, que cla­ri­fi­quin una estratègica clara i que adop­tin el com­promís per avançar inde­fu­gi­ble­ment vers l’objec­tiu d’asso­lir, com més aviat millor, la plena sobi­ra­nia del país, única manera de garan­tir les millo­res que neces­si­tem en molts àmbits, també en l’edu­ca­tiu i en el de la defensa de la nos­tra llen­gua. Votem, doncs, en con­seqüència.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia