Opinió

Ombres d’estiu

‘Little Night Music’

Ing­mar Berg­man va fer-se pre­sent ahir a l’Ombra a través de l’evo­cació que, al lli­bre Inqui­ets, la seva filla Linn Ull­mann fa dels estius que va pas­sar en una casa a la platja de Ham­mers, a l’illa de Farö. L’escrip­tora repro­du­eix con­ver­ses amb el pare enre­gis­tra­des al final de la vida del direc­tor. N’hi ha una en què l’home que tant havia expres­sat dub­tes sobre l’existència de Déu, o pot­ser sobre poder creure-hi, afirma: “Crec en Déu, en tots els sen­tits. Però no pre­tenc enten­dre la seva volun­tat. Déu és a la música.” I després de refe­rir-se espe­ci­al­ment a Bach, comenta: “Soc aquí, a Ham­mars, envol­tat de cel i de mar... Lluny de tot. I noto una presència.” He fet atenció a la con­fessió de Berg­man, suposo perquè m’ha impres­si­o­nat, tot i que tenia al cap escriure sobre A Little Night Music, el musi­cal que Step­hen Sond­heim va com­pon­dre el 1973 basant-se en el film Som­mar­nat­tens Leende (Som­riu­res d’una nit d’estiu), una comèdia amb pare­lles que es fan, es des­fan i es refan que el cine­asta va rea­lit­zar el 1955 pouant a la vegada de la cir­cu­lació i les mudan­ces del desig a El somni d’una nit d’estiu, l’obra de Shakes­pe­are que va posar en escena diver­sos cops.

Quan comença A Little Night Music, la música de la qual està escrita en tempo de vals o vari­a­ci­ons, la senyora Amfeldt canta a la seva neta Fedrika: “La nit d’estiu som­riu tres cops. El pri­mer som­riure, al jove que no sap res. El segon als babaus, que saben massa poc. I el ter­cer pels vells que saben massa, com jo.” Més tard, a la casa de camp de la senyora Amfeldt, els per­so­nat­ges s’hi reu­nei­xen en una nit d’estiu de lluna plena i els seus desit­jos es posa­ran en dansa amb movi­ments ines­pe­rats. Una delícia.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.