Opinió

Marea alta

Èxit o fracàs?

La història del turisme a les Illes Bale­ars és una història d’èxit, un èxit que es va expor­tar a altres punts de la costa cata­lana i espa­nyola i, més tard, a les Canàries o al Carib i a altres des­ti­na­ci­ons turísti­ques del món. Molts han imi­tat durant dècades el model de sol i platja que tants visi­tants ha arri­bat a por­tar amunt i avall. El model turístic de les Bale­ars, que ha supo­sat la cessió de ter­ri­tori a les grans com­pa­nyies hote­le­res, ha vis­cut i sobre­vis­cut cri­sis molt diver­ses. L’última, la de la covid-19, de la qual el sec­tor ha sor­tit reforçat. Com? Doncs amb plena ocu­pació als hotels, bars i res­tau­rants, plena ocu­pació als apar­ta­ments i super­mer­cats; plena ocu­pació als car­rers, car­re­te­res i auto­pis­tes –on no se superen els 60 per hora durant bona part del dia.

La plena ocu­pació, que el sec­tor turístic con­si­dera un gran èxit, és per a la població local la màxima expressió del fracàs. El fracàs de no haver sabut fer ren­di­ble un sec­tor turístic amb un gran poten­cial sense renun­ciar a la iden­ti­tat. El fracàs del res­pecte per la població local, per la llen­gua, la cul­tura popu­lar, els cos­tums i el ter­ri­tori. El fracàs del model. Les Bale­ars estan en vies de des­a­pa­rició per con­ver­tir-se en pro­ducte de màrque­ting, tal com ja va pas­sar fa anys a Venècia o com pas­sarà a Bar­ce­lona d’aquí a uns anys.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el darrer article gratuït dels 5 d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia