Opinió

A la tres

Munyir Catalunya

“El projecte d’Espanya passa per munyir els catalans i endur-se cada any el 10% del seu PIB, no pas per invertir en els serveis públics i el benestar que mereixen

Ja fa molt de temps que par­lar del mal fun­ci­o­na­ment de Roda­lies Renfe a Cata­lu­nya és un disc rat­llat i el que passa amb els dis­cos rat­llats és que ningú es pren la molèstia d’escol­tar-los. En altres parau­les, pas­sen olímpi­ca­ment de la queixa jus­ti­fi­cada davant un ser­vei que falla més que una esco­peta de fires. Pas­sen de la gent que se’n queixa i s’indigna pel mal­trac­ta­ment, per la rei­te­ració i pel greuge res­pecte als ciu­ta­dans d’altres parts de l’Estat. I pas­sen de posar-hi remei, perquè l’Estat espa­nyol fa massa temps va deci­dir que Espa­nya era Madrid i roda­lies (les seves roda­lies), i això ha com­por­tat una desin­versió sis­temàtica i estruc­tu­ral que després de tres o qua­tre dècades ha con­ver­tit els trens a Cata­lu­nya en el tren de la bruixa. Fa aigües per tot arreu. La pilota és tan grossa que cada dia de cada dia hi ha incidències, ava­ries, incen­dis d’ins­tal·laci­ons, retards, des­car­ri­la­ments i fins i tot llamps que, només a Cata­lu­nya, cons­pi­ren con­tra la infra­es­truc­tura d’Adif i Renfe. Par­lem de 300 dies a l’any d’incidències, par­lem de dies amb dues o més incidències. Par­lem d’una, dues o més línies afec­ta­des cada vegada. Par­lem de milers de ciu­ta­dans que es que­den a l’esta­cada, d’alter­na­ti­ves ine­xis­tents o insu­fi­ci­ents per cobrir l’expe­di­ent, de gent que arriba tard, que no arriba i que, fart de la presa de pèl, acaba renun­ci­ant al tren. Par­lem d’una estafa con­ti­nu­ada. I és millor par­lar clar, apar­car l’eufe­misme i dir les coses pel seu nom. Sigui perquè a Espa­nya està mal vist inver­tir a Cata­lu­nya o perquè el pro­jecte d’Espa­nya passa molt més per munyir Cata­lu­nya i endur-se cada any el 10% del seu PIB, que no pas per inver­tir, man­te­nir i pagar els ser­veis públics i el benes­tar que sí que inver­teix, manté i paga en altres llocs, per exem­ple a Madrid. Ja poden pro­me­tre solu­ci­ons i anun­ciar plu­ges de mili­ons. Ho va fer Zapa­tero, ho va repe­tir Rajoy i ara ho fa Sánchez, però la rea­li­tat és que entre 2010 i 2020 els governs espa­nyols han exe­cu­tat la mei­tat del que havien pres­su­pos­tat per Renfe i Adif a Cata­lu­nya. I l’altra mei­tat? La rea­li­tat és que el 2021 l’exe­cució va ser només del 19%, men­tre que el mateix any a Madrid va ser del 122%. Greuge? Estafa? No pre­gun­tin més quins plans té Espa­nya per a Cata­lu­nya. És això.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia