Opinió

Del centre a la perifèria

El tren regional que connecta Figueres i Girona és com la línia de metro

No és habitual que un alcalde, després de complir els cent primers dies del seu mandat, tingui ja encarrilat un gran projecte per construir la nova ciutat de cara a la segona meitat del segle XXI. Jordi Masquef té clar el seu model per a Figueres, i no té manies a l’hora de plantejar aquesta transformació. L’alcalde sentencia que el debat sobre l’actual estació del tren convencional ja no existeix, diu que és una pantalla passada. La construcció de l’anomenada nova estació intermodal Figueres-Vilafant va lligada a un gran projecte urbanístic que afectarà l’anomenat barri dels gitanos (avui de Sant Joan), un dels sectors més degradats de la ciutat, i també suposarà el polèmic trasllat de l’actual i cèntrica estació del tren convencional. D’altra banda, l’espai urbà que s’alliberi en eliminar l’actual estació permetrà una lucrativa operació urbanística de creixement del centre de la ciutat cap al sud-est. A banda dels canvis ferroviaris, es desencallaran els projectes vials pendents, com el desdoblament del cinturó de ronda (el corredor de la mort), la nova circumval·lació de la ciutat per la banda nord i una nova sortida de l’autopista a l’altura de Vilafant que donarà accés a l’estació de l’AVE i a la futura del tren convencional. Vaig tenir l’oportunitat, fa unes setmanes, d’assistir, en la mise en scène en una sala del consistori figuerenc que em porta molts records, a la presentació a la premsa dels grans projectes de futur. Era a primera hora del matí, havia arribat des de Girona amb el tren regional, que funciona bé, amb moltes freqüències diàries i que connecta els centres urbans de Figueres i Girona, pràcticament com si fos una línia de metro. Una centralitat que malauradament es perdrà amb el trasllat de la vella estació del tren convencional. Però això, per a Masquef, no és cap problema, perquè un dels objectius del gran projecte urbanístic i ferroviari és construir una nova centralitat de la ciutat cap a l’oest, a la banda de l’estació intermodal, al terme municipal del poble veí de Vilafant. No veig malament les millores d’infraestructures i accessos de la nova ciutat, però no hi ha un consens ciutadà sobre la necessitat de moure l’estació actual, que continua sent de gran utilitat per al dia a dia de molts ciutadans.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia