Opinió

De reüll

Fer el ridícul

Les disputes per la propietat de les obres d’art, a l’ordre del dia a tot el planeta, poden donar lloc a casos rocambolescos i fins a cert punt còmics. Ara són Itàlia i Alemanya els països enfrontats per una peça (en realitat, dues) i l’assumpte pot derivar en un conflicte diplomàtic. La cosa va començar quan el director del Museu Nacional Romà va reclamar per carta al seu homòleg de la Gliptoteca de Munic la devolució de la base (segle XVIII) del Discòbol Lancellotti (II aC), la rèplica romana en marbre més fidel de l’original fet en bronze per l’escultor grec Miró (V aC), aquest perdut. El responsable del museu alemany no només s’hi va negar sinó que va aprofitar l’ocasió per exigir al museu italià que li retorni aquesta estàtua que el 1938 Mussolini va ordenar que es vengués a Hitler per cinc milions de lires. Després de la guerra, el Discòbol que havia pertangut al príncep Lancellotti va tornar a Itàlia dins del lot de moltes altres obres espoliades pels nazis. Però el capitost de la Gliptoteca al·lega que de cap manera va ser un robatori, que l’operació es va fer legalment amb aquell bon rotllo que hi havia entre els dos dictadors. És curiós que a Alemanya, sempre tan curosa amb la gestió del seu passat criminal, hagi sorgit tot d’una un bolet verinós com aquest. El millor que pot fer és deixar de fer el ridícul, callar i tornar la base de l’escultura.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.