Opinió

Crònica de Barcelona

Més barcelonins a la Cerdanya

Dir que ampliar la C-16 entre Berga i Bagà és vertebrar el territori és donar gat per llebre a la ciutadania

A vega­des, els polítics hau­rien d’evi­tar els eufe­mis­mes. La set­mana pas­sada, la con­se­llera de Ter­ri­tori, Ester Cape­lla, va pre­sen­tar el pro­jecte de trans­for­mació de l’eix del Llo­bre­gat (C-16) entre Berga i Bagà, en el qual el govern inver­tirà 240 mili­ons d’euros per reno­var un tram de 20,7 quilòmetres. Una trans­for­mació que implica la cons­trucció de nous car­rils, la implan­tació d’un sis­tema pio­ner a l’Estat de car­ril addi­ci­o­nal rever­si­ble amb bar­rera mòbil, i l’exca­vació d’uns cinc túnels. Fins aquí, bé.

El que és dis­cu­ti­ble, i molt, és que la con­se­llera asse­guri que aquest és un “eix ver­te­bra­dor” del ter­ri­tori. Aquí sí que hi ha molt a dir. A ningú se li escapa que aquesta actu­ació vol posar fi a les grans cues que hi ha en aquest tram. Però és que aques­tes cues no es pro­du­ei­xen perquè els ciu­ta­dans locals ocu­pin les car­re­te­res amb mer­ca­de­ries, o per anar d’un muni­cipi a un altre –que també ho fan, només fal­ta­ria–, sinó perquè milers de cot­xes que venen de Bar­ce­lona volen acce­dir a la Cer­da­nya a través del túnel del Cadí. Que no ens donin gat per lle­bre.

L’objec­tiu de l’obra, segons va dir Cape­lla, és “garan­tir la segu­re­tat viària i donar una solució fun­ci­o­nal als pro­ble­mes de con­gestió que afec­ten nota­ble­ment els veïns del Ber­guedà”. Els veïns del Ber­guedà con­ti­nu­a­ran patint el trànsit bar­ce­loní; el que passa és que ara, pot­ser, anirà una mica més ràpid, i aquesta serà l’única diferència.

L’eix Llo­bre­gat (C-16) entre Berga i Bagà és la via prin­ci­pal de con­nexió de l’àrea de Bar­ce­lona i la Cata­lu­nya Cen­tral amb el túnel del Cadí, la Cer­da­nya i la Cata­lu­nya del Nord. Aquest tram regis­tra entre 6.100 i 10.800 vehi­cles al dia, i els caps de set­mana de l’època hiver­nal s’asso­lei­xen pics a l’entorn dels 20.000 vehi­cles, que es pro­du­ei­xen prin­ci­pal­ment els diven­dres i diu­men­ges a la tarda.

En total, el pro­jecte de reforma inclou la cons­trucció de cinc túnels, que sumen una lon­gi­tud de 2,3 quilòmetres, entre els quals cal remar­car el túnel a la Nou de Ber­guedà, de 870 metres de lon­gi­tud. Pel que fa a estruc­tu­res, se’n pre­ve­uen una tren­tena, que sumen una lon­gi­tud de 2,2 quilòmetres. També es cons­truirà un via­ducte més ample que l’actual, amb bar­rera mòbil.

És fantàstic que es trobi la manera de posar encara més fàcil als bar­ce­lo­nins poder acce­dir al paradís cerdà. Cal cele­brar-ho perquè és bo que hi hagi turisme i sego­nes residències. El que fa mal és recor­dar que, per exem­ple, des de les comar­ques giro­ni­nes, per arri­bar a Puig­cerdà també cal pas­sar per Berga si no vols eter­nit­zar-te per la collada de Toses, on no, no hi ha túnels. Con­nec­tar el Ripollès amb la Cer­da­nya, que són comar­ques veïnes, sí que seria ver­te­brar el ter­ri­tori.

Resu­mint, aviat els bar­ce­lo­nins tin­drem més via lliure per fugir de la pol·lució i el soroll i anar fins a la vall verda. Ja que serem tan afor­tu­nats, a veure si recor­dem com en pot ser de molest que­dar envaït per legi­ons i legi­ons de foras­ters, que es beuen la nos­tra aigua i aixa­fen els nos­tres ser­veis. Aquí ens quei­xem de l’exa­ge­rada pressió turística. Pre­nem exem­ple i, ara que serem milers que ani­rem cap a la Cer­da­nya, res­pec­tem-la i cui­dem-la com ens agra­da­ria que ens cui­des­sin la ciu­tat.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia