Mirades
L’educació mediàtica a l’escola
Dimarts vinent, al Modern de Girona, sessió educativa del CAC sobre els reptes de l’educació mediàtica
Vivim en l’era de la desinformació? Les falses informacions, allò que hem batejat com a fake news, són a l’ordre del dia i se’n parla més que mai perquè hi ha la consciència que és així, que en el món actual és molt complicat saber què és veritat o mentida o si una cosa és mig veritat o mig mentida, que alguns diuen que és la pitjor de les mentides. Però sempre ha estat així: les falses informacions, les mentides podrides són presents i s’han utilitzat des que el món és món. El que ha canviat és la velocitat de propagació a causa del món digital i especialment de les xarxes. Cada vegada és més complicat descobrir si una cosa que ens arriba o que llegim és veritat o no. Què s’havia fet tota la vida per tenir la certesa que una notícia o afirmació era certa? Doncs tenir la confiança en un mitjà de comunicació concret, o diversos, i la confiança en un periodista determinat, o diversos. Això continua essent així, però no per a les noves generacions. Cal, doncs, afegir una tercera pota: l’educació mediàtica. Per als nens i per als joves, però també per a les persones grans. I el gran debat de fons: cal una assignatura d’educació mediàtica a les escoles?
El tema és candent, però l’escola té altres problemes. Però s’hi intenta fer feina. I més en cal en una època en què les estadístiques diuen que a la Unió Europea els nens i joves de 9 a 16 anys estan connectats a internet entre dues i tres hores i mitja al dia i en què el 37% hi estan entre tres i cinc hores. Els mitjans convencionals no atrauen les noves generacions, que es refien més dels influencers o del que els arriba al mòbil.
El Consell de l’Audiovisual de Catalunya n’està al cas i està preocupat per portar aquesta educació mediàtica a les escoles. Sap que els millors aliats per combatre la desinformació són els mestres i els professors. Una de les coses que fa el CAC, a més de controlar llicències, monitoritzar programacions i vigilar que es compleixin les normatives, és el programa eduCAC. Dimarts vinent, a les sis de la tarda, al Modern, presenta una sessió educativa adreçada a mestres i professors i també oberta al públic en general: Els reptes de l’educació mediàtica en el marc de la societat digital. S’hi exposaran casos pràctics i hi haurà també un debat entre Xevi Xirgo, el periodista president del CAC i exdirector d’aquest diari; Sara Malo, coordinadora dels estudis del grau de psicologia de la Universitat de Girona, que dedica la seva recerca a la qualitat de vida dels nens i nenes i als Drets de la Infància, i Jaume Funes, psicòleg, educador i periodista, que va ser director adjunt del Síndic de Greuges per a la Defensa dels Drets dels Infants. Una interessant sessió educativa, prèvia a l’entrega dels premis eduCAC que es farà dimecres, a les 11, al Teatre Municipal de Girona.
Cal educació mediàtica en temps en què nens i joves estan exposats a continguts que inciten a l’odi, al bulliyng, a continguts sexuals inadequats, porno, contactes amb adults camuflats com a joves, a contingut il·legal, o simplement a desinformació i manipulació ideològica. Les fake news ens han de preocupar, però no només això: hi ha molts perills en el món digital i cal proporcionar als més joves eines per detectar-los.