Lletra petita
Mateixa pantalla
“Més feina per a l’escola: limitar el mòbil, quan el primer que fan mares i pares en deixar els infants és mirar-lo. Això no ho resol l’empar de l’OCDE, sinó anys de sisenes hores
Al’escola –entesa com a sistema educatiu– hi hem derivat massa responsabilitats que som incapaços d’assumir com a societat, pares i mares, o col·lectius… i d’aquesta manera s’hi ha acabat abocant formació en valors, trànsit, tecnologia, convivència, comptabilitat bàsica, idiomes, lectura, salut, lluita contra l’obesitat… massa tasques per a tan poques hores de classe. Una tendència que denota impotència perquè els derivem tot allò que no hem sabut entomar i que aspirem que sàpiguen fer millor les noves generacions. Com l’aterratge de la tecnologia en la vida quotidiana. L’últim intent és la lluita contra l’addicció al mòbil o a les pantalles, que tantes hores d’oci de nens i joves ocupen. Potser, juntament amb els valors, és l’aprenentatge o el missatge més encertat que pot transmetre el món educatiu: aïllar-se del mòbil mentre es fa una tasca que considerem important, com la seva formació, i que no és compatible amb la multitasca. Missatge que hauríem d’assumir els adults, menys acostumats a autoregular-nos la tecnologia. Quants pares i mares van obrir ahir el mòbil, com a primera acció del dia? O van mirar-ne els missatges en deixar l’infant a classe? Els joves almenys hauran tingut un primer intent, potser no del tot reeixit, de regular l’ús i horaris de la tecnologia. L’establiment de límits a l’entorn educatiu facilitarà el familiar, per exemple. És la responsabilitat de pares i mares, com el nivell educatiu ho és del nostre govern. Ara es buscarà l’empar de l’OCDE que ens alerta del baix nivell amb les proves PISA. L’OCDE avalua sistemes educatius molt diferents, ajudarà a apujar el nivell en el PISA perquè hi ha trucs i maneres d’examinar més favorables... però diagnosticarà el que ja van advertir el grup d’experts a qui l’anterior govern va demanar parer, de les recomanacions dels quals deriva la prohibició del mòbil. La clau és dotar el sistema de més docents, més estables i més hores lectives potser, i refredar la possibilitat de recuperar la sisena hora no sembla la millor direcció, ni per millorar en el PISA.