Opinió

A l’escola, s’estudia la pau?

La història s’explica als nostres infants i joves a través dels conflictes armats, de bàndols guanyadors i perdedors

Quins territoris abraçava l’imperi Romà? Quants anys va durar la Segona Guerra Mundial? Què es commemora l’11 de setembre a Catalunya? Són algunes de les qüestions que es plantegen a les classes de ciències socials de les escoles del nostre país. La història s’explica als nostres infants i joves a través dels conflictes armats, de bàndols guanyadors i perdedors, de recompensar la victòria i la validació de les idees a través de la força, tot premiant l’estratègia militar que reprimeix els “dolents”, i generant un relat en el qual la guerra és inevitable i en el qual el diàleg i la negociació brillen per la seva absència. El protagonisme dels episodis bèl·lics i de revoltes violentes a les aules (72%) és molt superior al dels tractats de pau i els moviments no violents (26%) (ICIP-ECP, 2017).

Davant d’aquesta trista constatació és imprescindible introduir la cultura de pau –entesa com el conjunt de valors, actituds i comportaments que reflecteixen el respecte a la vida, a l’ésser humà i a la seva dignitat, segons diu la Unesco–, als centres educatius. Aquest nou relat de la història amb un enfocament de pau i valors hauria de ser el pilar fonamental amb el qual interpretar la nostra història passada, present i de futura. S’ha de posar al centre el rebuig de totes les formes possibles de violència i fomentar així la defensa pels drets humans, la justícia social, la solidaritat i la llibertat humana. Veient el panorama bèl·lic que tenim en l’actualitat, és imprescindible que el nostre sistema educatiu lluiti per aconseguir aquests principis, i no ens podem permetre ser incoherents i separar els continguts acadèmics de la construcció de ciutadans i ciutadanes amb valors.

Hem de reenfocar la història tot fent èmfasi en les conseqüències catastròfiques (tant humanes com estructurals) de la via armada. Hem d’esforçar-nos a explicar iniciatives diplomàtiques que han evitat l’esclat de conflictes i guerres, i introduir-les en la necessària reflexió de les causes, les actituds i els valors que fan de la pau l’únic model possible si volem garantir una societat justa i igualitària. Els infants i joves són el futur i hem de donar-los les eines perquè creixin mirant cap a un horitzó de pau.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.