Som 10 milions
El risc va ser alt
El viaducte d’Osormort, ara ja reparat, tenia un problema semblant al del pont de Gènova que es va ensorrar i va causar 43 morts
Sobta que la Generalitat –amb el PSC o amb ERC– hagi passat de puntetes a l’hora d’informar de la gravetat del problema del viaducte d’Osormort, que ara s’ha reparat. Si ho preguntem als tècnics, aviat ens adonarem que podem donar les gràcies a tots els sants del cel que no n’hagi passat una de grossa. No es tracta de fer alarmisme, però entre fer alarmisme i presumir com va fer la consellera Sílvia Paneque d’haver acabat les obres dos mesos abans del que estava previst, hi hauria d’haver un punt intermedi, en què els polítics expliquessin més bé el que ha succeït.
L’11 d’octubre, quan es va reobrir al trànsit el viaducte de Sant Sadurní d’Osormort, punt emblemàtic de l’eix transversal a Osona en direcció a Vic, Paneque es va mostrar “molt satisfeta” pel restabliment de la circulació. “Hem de celebrar-ho”, va emfatitzar, talment com si la fi d’una actuació d’emergència de 5,6 milions d’euros que ha fet patir els tècnics pel risc que hi ha hagut, fos una festa. Qui va parlar clar –s’agraeix– va ser l’enginyer de camins Manuel Reventós: “La tecnologia que es feia servir l’any 1995 ha fallat arreu del món com una escopeta de fira.” En sentir això, vaig contactar amb aquest projectista. En una entrevista telefònica, em va explicar que el pont Morandi de Gènova, que es va ensorrar el 2018 amb un balanç de 43 morts, tenia un problema “semblant”. Uf! Mentre escric aquest article, veig les imatges del pont italià amb els cotxes caient.
Segons Reventós, des que es va construir l’eix, el 1995, s’havien fet inspeccions “a vista” al viaducte però sense determinar-ne els “punts crítics”. “Qui havia de fer una inspecció sencera no va fer-la perquè val un dineral, ja que cal contractar un camió especial”, diu. Per sort, tècnics com ell van marcar-lo en vermell i van exigir una inspecció “seriosa”, que es va fer el 2023 per actuar a temps. Dels 13 trams a Osormort, 5 estaven afectats per corrosió als cables. “Se’ns van posar els pèls de punta!”, exclama.
S’han substituït els tirants i tot s’ha reparat amb tecnologia del segle XXI. Sorprèn que el pont guanyés un premi Construmat en enginyeria civil que el reconegut Javier Manterola, ja mort, encara llueix a internet. A més, el president Artur Mas va triar Osormort per inaugurar el 2013 l’ampliació de l’eix. Tot i que el desdoblament no ha registrat cap patologia, trobo vanitós que Mas digués aleshores que l’eix era una “meravella”.
Si ningú sabia que fallaria una tecnologia que també ha fallat a les centrals nuclears de França, i a les Canàries, Itàlia i més, ¿és culpa de la concessionària, del govern o de ningú? Fos com fos, crec que cal un discurs més humil. Paneque, però, adopta el to cofoi de Jordi Pujol en les seves inauguracions i en una nota de premsa afirma que fan “1.100 inspeccions l’any”. La consellera va fer-se la foto quan encara no havien ni pintat les ratlles dels carrils del costat en sentit Girona, amb trossos per reasfaltar. Més valdria que hagués anat a Roda de Ter, ben a prop, que és ple de pancartes de veïns a favor de la variant.