Opinió

Som 10 milions

Assignatura pendent

Voluntaris acompanyen infants per ajudar-los a millorar la seva comprensió lectora

Les cinc de la tarda. Els infants surten de l’escola i deixen les aules buides i en silenci. Agafen el relleu voluntàries que acompanyen nens i nenes a llegir per ajudar-los a millorar la seva comprensió lectora, una competència que el darrer informe PISA situa per sota de la mitjana europea i que acumula una dècada de retrocés.

És el projecte Lecxit, que es desenvolupa en quatre escoles d’Igualada i en moltes altres del país. A la capital de l’Anoia es va iniciar fa cinc cursos sota el guiatge de la Fundació Bofill, i ara és l’Ajuntament d’Igualada qui el gestiona. Una quarantena d’infants de la ciutat es beneficien del projecte gràcies a una quarantena de voluntaris –la immensa majoria dones– que destinen poc més d’una hora setmanal a acompanyar infants en una estona de lectura.

Acompanyem alguns infants i voluntaris en una de les tardes a l’escola Mare del Diví Pastor. En una de les classes trobem dues mestres jubilades amb els seus alumnes per una estona. Una d’elles és la Fina Rosich, voluntària des de fa tres cursos. La va moure a participar “l’impuls de gaudir dels infants i poder-los ajudar” i el fet que considera que la comprensió lectora “és molt important i molt necessària per a la integració dels infants en la societat”. Avui acompanya en Bilal, a qui li encanten els còmics.

A l’altre extrem de la classe, l’Asier i la Ignàsia Farran, també mestra jubilada, comparteixen la lectura de Em dic Goa, de Miriam Tirado. Després de tota una vida dedicada a la docència, les notícies que alertaven del baix nivell de comprensió lectora van empènyer la Ignàsia a fer de voluntària: “Et fa mal, penses... quina pena.” I així es va decidir a posar el seu granet de sorra per intentar revertir la situació. “Ens ho passem bé”, conclou la Ignàsia amb el somriure còmplice de l’Asier abans de reprendre la lectura.

En una altra classe hi ha l’Anna Orga, que treballa en una altra escola de la ciutat, i la Salma, que comparteixen una novel·la juvenil de Care Santos. La Salma explica: “Abans llegia molt ràpid i no entenia les paraules, però no m’importava i seguia. He après a llegir amb tranquil·litat, i si no entenc una paraula, la busco.” L’Anna va decidir-se a participar per incentivar la lectura en els infants, i ha donat una important lliçó a la Salma: “Si llegeix dues o tres pàgines i el llibre no li encaixa, que no pateixi, que la biblioteca està plena de llibres. La qüestió és que el gaudeixi.” I Salma assenteix: “Sí, que llegir se’t faci divertit.”

El regidor d’Ensenyament de l’Ajuntament d’Igualada, Josep Maria Carpi, assegura que la continuïtat del projecte està “garantidíssima”, com altres iniciatives que l’Ajuntament impulsa per acompanyar l’alumnat més vulnerable. Ara bé, deixar en mans d’una iniciativa altruista un aspecte tan bàsic com la comprensió lectora s’ha de considerar un fracàs del sistema educatiu? Josep Maria Carpi no en té cap dubte: “És un fracàs. Impulsem i sostenim aquest projecte perquè és molt necessari, però és una feina que hauria d’assumir el Departament d’Educació.”



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia