De reüll
Ara que hi som a temps...
D’aquí a unes setmanes ja serà massa tard, però ara encara som a temps de planificar la campanya de Nadal i tot el que hi va associat pensant en el nostre entorn, la nostra gent, el nostre país i la nostra economia. Des de les compres fins als àpats, la tendència dels darrers anys és d’anar-ho “globalitzant” tot. No parlo només de la importància creixent del Pare Noel envers els Reis de l’Orient sinó, sobretot, de l’afany per comprar coses per internet que venen de l’altra punta del món, de parar la taula de Nadal com si fos part del decorat d’una d’aquelles pel·lícules nadalenques americanes tan ensucrades, i la de canviar l’escudella i carn d’olla per ves a saber quina combinació exòtica, fusionada i desconstruïda. Ara encara hi som a temps, potser podríem passejar pel barri i redescobrir el comerç local, i en lloc de fer les compres a través de qualsevol plataforma xinesa o californiana, fer-les a les botigues que tenim a tocar a la mateixa ciutat. I fomentar les tradicions fetes a partir dels productes del país i de temporada, alhora que ens assegurem que en l’estètica de tot plegat ens hi reconeixem. Ens hi reconeixem nosaltres, i hi reconeixem els qui ens han precedit. Ja sé que moltes vegades les compres s’acaben fent a darrera hora i a la desesperada... però si les planifiquem amb temps, no només podrem trobar allò que necessitem més a prop, sinó que molt probablement ens sortirà més econòmic.