Opinió

La variant d’Olot, ara sí

Amb la variant, la camionada no haurà de creuar la ciutat

Un cop d’ull a les heme­ro­te­ques per­met cons­ta­tar que la vari­ant d’Olot i de les Pre­ses, és a dir, la seva ine­xistència, a la ciu­tat i la comarca ha estat un tema de rei­vin­di­cació i debat cons­tants des del 2009, l’any d’ober­tura dels túnels de Bra­cons, ori­gen del con­flicte. Des d’aque­lla data s’han anat suc­ceint anun­cis de calen­da­ris de redacció del pro­jecte i d’inici de les obres per part dels diver­sos governs de la Gene­ra­li­tat, de colors vari­ats, de manera paral·lela a les dis­cus­si­ons d’àmbit local sobre la seva con­veniència i el seu traçat.

El com­promís més recent apunta aquest 2025 com l’any d’inici de les obres, que cos­ta­ran cap a 400 mili­ons d’euros i dura­ran uns qua­tre anys, o sigui, que el 2029 s’hi podrà cir­cu­lar. És una bona notícia i que em per­do­nin els que s’opo­sen a la nova car­re­tera, amb els quals m’iden­ti­fico en part. Cer­ta­ment, la Vall d’en Bas i el pla de Sant Andreu, indrets de pai­satge i –en el cas del pri­mer indret– d’acti­vi­tat agrícola riquíssima, que­da­ran molt tocats, però també és evi­dent que Olot no es pot per­me­tre supor­tar pels seus car­rers inte­ri­ors el trànsit pro­ce­dent del cen­tre de Cata­lu­nya, gene­rat en el moment que van obrir la porta de Bra­cons de bat a bat sense tenir enlles­tida una car­re­tera que esquivés les Pre­ses i Olot. La tra­ves­sera urbana de les Pre­ses i la d’Olot pel pas­seig de Bar­ce­lona i el car­rer Mulle­ras i, sobre­tot, els car­rers que con­for­men l’ano­me­nat vial Sant Jordi de la capi­tal de comarca en paguen les con­seqüències, com han fet palès els veïns d’aquest dar­rer cor­re­dor amb diver­ses mobi­lit­za­ci­ons. El trans­port de porcs des d’Osona fins al macro­es­cor­xa­dor d’Olot, afa­vo­rit per la como­di­tat dels túnels, hi té molt a veure. Amb la vari­ant, la cami­o­nada no haurà de cre­uar la ciu­tat.

L’alter­na­tiva a la futura car­re­tera –s’argu­menta des de l’opo­sició al pro­jecte– és una nova mobi­li­tat, sos­te­ni­ble, en què no fes falta la nova infra­es­truc­tura. Tenen raó, però aquest esce­nari avui és una uto­pia i ho seguirà sent a mitjà ter­mini, si tenim en compte l’escàs interès en un canvi –tan con­ve­ni­ent, sí– que hi ha a les esfe­res de poder polític i econòmic i en bona part de la ciu­ta­da­nia. Siguem rea­lis­tes, avui neces­si­tem la vari­ant.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el darrer article gratuït dels 5 d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia