El tren de les 18.06 h (II)
Un dia més, el tren de les 18.06 h, el rodalies RG1 que va des de l’Hospitalet (via Mataró) fins a Portbou, no arriba. Els usuaris habituals que pateixen el desgavell de Renfe ja s’ho agafen amb paciència mentre miren contínuament l’aplicació d’Adif. Es tracta d’una app que generalment funciona molt bé i que indica en temps real per on circulen els trens i que permet preveure si un tren o un altre anirà amb retard. “Has mirat l’aplicació? Què diu?”, aquesta és una de les converses que acostuma a haver-hi tan bon punt un arriba a l’andana i es troba amb els companys de viatge. “Diu que porta retard... sembla que només 10 minuts... però ja ho veurem”, pot ser la resposta. Si són 10 minuts de retard, encara es pot picar de mans perquè això vol dir que arribarà. Tard o d’hora arribarà. És una sort perquè també pot ser que, de cop i volta, un missatge de Rodalies a la xarxa X digui que aquell tren “avui excepcionalment no circula”. El curiós és aquest “excepcionalment”. Una cosa és excepcional quan no passa mai, quan no és habitual. Entre el 8 i el 9 de gener, almenys quatre trens de la línia R11 de Rodalies, la que uneix l’estació de Sants de Barcelona i Portbou, van deixar de circular “excepcionalment”. Es diu aviat quatre trens, però quants passatgers? Quants usuaris? És igual?
Aquesta setmana l’ANC ha anunciat una campanya que arribarà a diverses estacions –com ara la de Girona– per denunciar l’estat de Rodalies i la falta d’inversió per part de l’Estat. Sota el lema Per uns trens dignes, única via: independència, posaran en relleu els problemes de mobilitat que pateixen els catalans amb una xarxa ferroviària que, segons han registrat, té una mitjana de 31 incidències diàries, amb una afectació cada 35 minuts. Paral·lelament també, el govern català ha avançat diverses mesures: que es treballa per a la millora de la informació en temps real, que s’ha iniciat el procediment per al traspàs de la gestió de la línia R1 de Rodalies a la Generalitat i els espectaculars nous trens que podran transportar fins a un 20% més de passatgers. Tot molt bé, però també ho seria el compromís que el servei es compleixi sempre, sense excepcions.