Mirades
Vint-i-un anys de cues a Llambilles
Hi torno amb les cues de Llambilles que provoquen els semàfors i que sembla que ara es volen eliminar, cues i semàfors. És la tercera Mirades que hi he dedicat i em fa l’efecte que no serà la darrera. Els semàfors de Llambilles van començar a funcionar el 28 d’octubre del 2004 a les tres de la tarda, i des del primer moment, i aquest diari en va deixar constància, van provocar cues en hores punta i el descontentament dels usuaris de la C-65. Més de vint anys després les cues continuen i són molt emprenyadores al matí i a la tarda quan hi ha la màxima afluència de vehicles. Cal insistir que diàriament hi passen vint-i-cinc mil vehicles i a l’estiu hi ha puntes de trenta-cinc mil vehicles diaris. Els semàfors van ser una “instal·lació provisional” en espera d’una altra de definitiva pensada per reduir l’accidentalitat en aquell punt. Era una alternativa provisional a la variant que reclamava des del 2001 el llavors alcalde Josep Serra. Però ja ens encaminem als vint-i-un anys de funcionament dels semàfors i sembla que finalment es volen eliminar les cues i els semàfors sense provocar problemes innecessaris a la gent de Llambilles per accedir al poble ni perjudicar els comerços.
Ara Manel Nadal, que torna a ser secretari de Mobilitat i Infraestructures amb Sílvia Paneque de consellera, anuncia que aviat hi haurà una nova regulació semafòrica per disminuir les cues en espera de la construcció d’una nova rotonda. A l’anterior Mirades vaig escriure que Marc Riera del COAC havia preguntat a Manel Nadal a la Cambra de Comerç quins serien els principals projectes que volia desencallar i que el secretari havia parlat de doblar el transport interurbà i eliminar les cues. No va ser ben bé així. La pregunta i la resposta són correctes, però es van fer a La Rosaleda, en un debat i no a la Cambra de Comerç. Allà en Manel Nadal en va parlar i qui hi era present, entre d’altres, era Jordi Fabrellas, degà del Col·legi d’Enginyers Graduats i Enginyers Tècnics Industrials de Girona. Ell ha parlat i escrit molt sobre el tema. N’ha parlat i ha treballat amb l’alcalde de Llambilles, Jordi Vidal, també enginyer industrial. I és ferm partidari de resoldre d’una vegada per totes el problema de les cues. De fet en diversos articles en aquest diari ja hi va dir la seva, a favor de resoldre-ho. I no va deixar de parlar de solucions amb els diversos consellers que hi ha hagut. De fet, amb Jordi Puigneró de conseller i Pere Saló, tenien una proposta que va anar aigües avall amb la sortida de Junts del govern.
De projectes n’hi ha hagut diversos. El del 2008 amb una variant de 3,3 quilòmetres que no va anar endavant. El de la nova rotonda que desviava el trànsit i que es va portar a consulta i va ser desestimada pel 34% de votants del poble. Ara no s’elimina el trànsit per la C-65 sinó que el que es fa es eliminar el gir cap a la població. Per a això queden molts mesos i en l’espera hi haurà la regulació semafòrica, que es farà aviat i amb què es vol disminuir les cues. Si finalment es treuen els semàfors caldrà pensar en els vianants i els ciclistes, però és evident que si s’acaben les cues, es deixarà de perdre temps i de gastar combustible en unes retencions que no vol ningú.