De set en set
Trens en temps real
El servei de Rodalies de Renfe té un greu problema de fiabilitat, com fa anys que constaten els usuaris i com s’ha desfermat, de manera brutal, els darrers dies. La manca de fiabilitat impacta, lògicament, en la credibilitat. Només cal anar al perfil d’X de l’R2 Sud, una de les més afectades per les obres del corredor mediterrani. Quan les incidències no són importants –un retard de 10 minuts no és digne de ser esmentat–, els responsables de la xarxa social publiquen “normalitat al servei” –o ho publicaven, perquè fa dies que opten per animar a consultar els horaris al web o a l’estació. La resposta dels usuaris acostuma a oscil·lar entre la indignació i la befa, perquè el normal és que el servei sigui molt deficitari. El problema està diagnosticat fa anys: falta inversió a la xarxa. Tants anys que la indignació pel mal servei, agreujat quan les obres de la línia d’alta velocitat van arribar a Barcelona, va fer esclatar el sentiment del català emprenyat respecte de les inversions a altres punts de l’Estat. En un moment donat, la Generalitat es va fer càrrec del servei, mentre que la infraestructura continua sent de l’Estat. No sembla que el govern hagi pogut fer gran cosa, vist l’estat de vies i instal·lacions. Ni tan sols la informació ha estat una gran millora per als usuaris, que, tot i tenir-la per diversos canals, habitualment no els resol la sensació de ser en una ratera. Mentre no arriba la necessària inversió global, ajudaria per exemple saber a temps real per on transcorren els trens, com ja passa amb moltes línies de bus. Almenys, per intentar buscar una alternativa, si és que és possible.