Mirades
Triar entre ‘creativació’ i extinció
Conversar amb Josep Lagares, president executiu de Metalquimia, t’obliga a tenir la ment oberta, però de qualsevol manera t’acaba sorprenent pel que diu i per la passió amb què ho diu. Com l’empresa que va fundar el seu pare i que ara dirigeix, va sempre passos per davant i aconsegueix fer-te pensar. Pot parlar amb fermesa i respecte del Quinari i la festivitat de la Mare de Déu dels Dolors, processó organitzada per la Venerable Congregació de la Mare de Déu dels Dolors de Besalú, que avui sortirà des de la plaça de Sant Pere. I immediatament fer el salt i dissertar, amb coneixement de causa, de l’arribada de l’Apocalipsi i de la fi del món anunciada en el Llibre de les Revelacions, l’únic llibre del Nou Testament de caràcter profètic. Un llibre que parla de l’Anticrist i que des del punt de vista cristià no està pensat per generar por sinó esperança. L’Anticrist ha d’aparèixer poc abans de la fi del món i serà un seductor impostor que fa apostatar els creients. Serà un home i manipularà la majoria de la humanitat, que se’l creurà. Quan en parlava no vam poder evitar relacionar-ho amb els qui, amb les xarxes i el seu poder, volen controlar el món i ja treballen per preparar xips que s’implantaran els humans, de manera voluntària perquè els prometen el saber absolut. Una mena d’intel·ligència artificial que et donarà tot el coneixement, però que et sotmetrà al seu control.
La conversa s’havia iniciat amb l’anunci que Time-Out. Creativació o extinció, tu tries, el seu llibre publicat en català i castellà per Plataforma Editorial, ja havia sortit en anglès i ja s’estava preparant una versió en mandarí per a la Xina, un mercat gegantí. El llibre, que va sortir a finals de l’any passat, ha tingut unes vendes molt notables i una gran influència en el món empresarial i acadèmic perquè mostra les bases d’una actitud transgressora i innovadora en un món que està en constant transformació. Des del mateix títol i subtítol ens porten a la reflexió que serà la qualitat de la creativitat el que determinarà el nostre futur. La creativació és la combinació de les paraules creativitat i innovació que moltes empreses, amb Metalquimia al capdavant, han desenvolupat durant molts anys.
El llibre, que va reunir més de quatre-centes persones a la seva presentació a l’Auditori de Girona, explica com l’educació i la creativació són la clau per preparar-se per detectar les noves necessitats, entendre els nous reptes i aprofitar les grans oportunitats que aquests generaran. Josep Lagares creu que la creativació i la intel·ligència artificial seran els responsables de crear els llocs de treball del futur per garantir progrés i treball per a tothom. En el llibre parla de grans idees que no es van concretar i la necessitat d’aprendre també del fracàs. És un llibre inspirador, que es llegeix molt bé i que fa pensar. Una de les idees que l’autor remarca és que només els que s’adaptin molt ràpidament als canvis exponencials que arriben i n’aprenguin, guanyaran. I destaca una frase de Charles Darwin: “No és la més forta de les espècies la que sobreviu, ni tampoc la més intel·ligent, sinó que ho fa aquella que s’adapta més ràpidament al canvi.”