Mirades
Nou concepte de centre comercial
El 25 de maig del 2005 obria les seves portes l’Espai Gironès, el primer centre comercial d’aquestes característiques a les comarques gironines, el que es va definir com una gran botiga de botigues, més de 120. L’Espai Gironès, situat ben a prop de la sortida sud de l’autopista, va canviar del tot la imatge de Salt dels darrers anys, una vegada tancades les fàbriques del tèxtil que havien portat al poble, ara ciutat, gent d’arreu dels pobles veïns per treballar-hi en el que va ser una primera immigració que va començar a fer gran el poble. Quan ja altres onades de gent arribada havien canviat Salt, al camí dels Carlins del Pla de Salt va néixer un establiment de més de 46.000 metres quadrats, de totxo vist en homenatge a les antigues fàbriques, en el qual no només hi havia botigues de tot tipus, en una barreja entre grans marques i comerç local, sinó també restaurants, supermercats i cinemes. Vint anys després, es pot assegurar que l’Espai que porta el nom de la comarca s’ha consolidat com un motor econòmic i social, en un pol d’atracció de persones que el visiten i també en un espai que ha incrementar l’ocupació de la ciutat.
Pau Jordà, gironí de la plaça Marquès de Camps, va ser i continua essent el primer gerent de l’Espai Gironès. Amb una còrpora que indica que va ser jugador del CP Sant Josep, el màxim responsable de l’Espai no era ni economista ni enginyer. Encarat a fer d’advocat com el seu pare, finalment es va decantar per la filologia anglesa i va ser després quan va fer cursos de comerç internacional i va guanyar una beca per treballar a l’oficina comercial de l’ambaixada espanyola a Nova York, al pis 44 del Chrysler Building, el gratacel d’estil art-déco de l’avinguda Lexington, i un dels símbols distintius de Manhattan. Després de treballar quatre anys al Copca, l’actual Acció, a l’àrea d’Europa i controlant les oficines de Londres, Lisboa i Viena, va arribar a l’Espai Gironès després d’encarregar-se del màrqueting de La Maquinista i de treballar a la cadena Solmania també a l’àrea de màrqueting.
Vint anys després, l’Espai Gironès ha viscut un gran any. El 2024 va ser un any rècord amb 150 milions d’euros en vendes, amb un augment del 16% i 6,6 milions de visitants, 10% més, arribats de totes les comarques gironines, però també de la Catalunya del Nord i de comarques barcelonines. “Un centre comercial com el nostre no és només un gran edifici, és un espai que constantment canvia i s’adapta a les noves tendències”, explica Pau Jordà. Com a exemples posa que quan van obrir, fa vint anys, Primark ni tan sols havia entrat al mercat espanyol. Ara hi és, com també Alcampo i Starbuks van triar l’Espai per introduir-se a les comarques gironines. L’Espai, ara propietat de l’empresa sud-africana Ligthouse Properties, vol arribar al primer quart de segle amb més voluntat de canvi i millora. De moment celebra els seus vint anys amb més de dos mil regals per als seus clients i amb una exhibició dels Marrecs de Salt. No es pot negar la decisiva influència que ha tingut per al naixement d’un nou sector comercial al seu voltant i també de molts d’habitatges en el sector oest de Salt.