Articles

ca montes

El TGV contra la realitat

No és casual que l'únic tram de TGV sense data siga el Castelló-Tarragona

Avui el TGV enllaçarà per pri­mer volta València amb Madrid en hora i mitja de tra­jecte. Temps ideal per anar a la platja, sem­bla. I a Madrid hi ha qui parla del Madrid­ter­rani. La bro­meta tin­dria gràcia si no fóra perquè tota l'ope­ració no en té gens. Això de l'alta velo­ci­tat és una jugada política de gran abast en la qual els per­de­dors som nosal­tres, com a país però també com a usu­a­ris atra­pats en la broma còsmica que repre­senta aquesta obsessió per fer de Madrid París; un procés que retrata de forma tan bri­llant Germà Bel. Per això he mirat d'esbri­nar diver­ses vol­tes quants pas­sat­gers de tren viat­gen a l'any entre València i Bar­ce­lona i entre València a Madrid. Les últi­mes xifres són de 2006 i par­len de dos mili­ons i mig de des­plaçaments, entre les nos­tres ciu­tats. En el mateix període, entre Madrid i València es des­plaçaven, en canvi, poc més d'un milió de per­so­nes. (Ho pose en números per a ser exac­tes: 1.115.000 cap o des de Madrid i 2.476.000 cap o des de Bar­ce­lona).

Natu­ral­ment qual­se­vol govern sen­sat del món hau­ria fet cas del mer­cat i les neces­si­tats dels usu­a­ris i hau­ria pri­o­rit­zat el tra­jecte entre Bar­ce­lona i València a l'hora de fer inver­si­ons per a l'alta velo­ci­tat. Però no ha estat així. Avui entre Bar­ce­lona i València hi ha tres hores de tren quan entre València i Madrid només n'hi ha una i mitja. El mateix TGV que va de València a Madrid si anara de Bar­ce­lona a València ens por­ta­ria en una hora. A mi i als mili­ons de pas­sat­gers que avui hem d'aguan­tar amb ràbia veure com les auto­ri­tats es posen meda­lles pel mèrit d'anar con­tra els cli­ents, ence­gats pel naci­o­na­lisme espa­nyol. Perquè la burla aquesta del TGV, que ningú no es cride a engany, al final només és política. Que totes les capi­tals de província enlla­cen amb la capi­tal i xim-pum, que d'això es tracta. Ni Europa, ni cor­re­dor medi­ter­rani, ni atenció als cli­ents, ni lògica empre­sa­rial ni sen­tit comú. Pura i dura mega­lo­ma­nia espa­nyo­lera. O es pen­sen que és casual que l'únic tram d'alta velo­ci­tat que encara no té ni data d'estudi previ siga el que hau­ria d'unir Cas­telló amb Tar­ra­gona? 



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.