Opinió

Els MIRALLS DE LA FICCIÓ

Espectres

El relat iniciàtic que ens proposen els Coen enllaça amb velles faules literàries

Al començament de Valor de ley dels germans Coen veiem una nena que s'enfronta amb la mort. Veu el cadàver del seu pare i l'execució d'uns delinqüents a la plaça pública. La nena de catorze anys és presentada com una figura racional, calculadora i freda. El seu impuls vital se centra en un cert sentiment de venjança contra l'assassí del seu pare. La presència de la mort serà per a la nena el primer pas cap a una vida adulta, el següent serà travessar el riu i endinsar-se en el territori de la frontera.

Valor de ley ha estat considerada per alguns com una revisió d'un clàssic de 1969 protagonitzat per John Wayne, o com un altre exercici impossible de fer ressuscitar un gènere mort com el western. Particularment, considero Valor de ley una estimable faula sobre com el pas a l'edat adulta només pot realitzar-se un cop s'ha assimilat la crueltat de la vida i la presència del mal. Tota l'estructura de la pel·lícula és la d'un relat iniciàtic guiat per la mirada d'una nena que s'enfronta a la mort, a la violència, a la demència i als espectres del mal. El camí es realitzarà en companyia d'un ésser dionisíac, d'un veritable explorador del territori del mal. El vell cowboy l'ajudarà a travessar les tenebres i la salvarà perquè després de la mort definitiva de la seva infantesa pugui ressuscitar cap al nou món.

El relat iniciàtic que ens proposen els Coen enllaça amb velles faules literàries com Huckelberry Finn de Mark Twain o L'illa del tresor de Stevenson i amb velles faules cinematogràfiques com Moonfleet de Fritz Lang o La nit del caçador de Charles Laughton. En totes elles es mostra com una criatura infantil i lliure coneix el mal com una forma de vida que la infantesa li ha negat. Gràcies al mal sent una forta atracció pel costat fosc de les coses que la portarà a ser un altre, a morir com a nen i a ressuscitar com a adult. Al final del viatge, sembla com si el vell món de la frontera, que no és mai vist pels Coen com un lloc d'heroisme sinó de demència, ha estat domesticat. La frontera ha estat substituïda pel seu simulacre. El temps ho esborra tot, fins i tot el mal s'ha convertit en una simple representació. Valor de ley ens parla d'Amèrica. La nena i el país s'han convertit en adults, han transformat el passat en llegenda i han aixecat el present després de domesticar els espectres del passat.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.