Opinió

LA TRIBUNA

Històries del drac

Reunint els herois de les dues línies llegendístiques observades, hem d'adonar-nos que l'un, Jordi, significa “agricultor”, i que l'altre heroi, en una gran quantitat de casos, és un ferrer

Arri­ben les cele­bra­ci­ons de l'estiu i a cada una d'elles, gai­rebé segur, hi par­ti­ci­parà el drac, sens dubte la bèstia més cone­guda de l'ima­gi­nari fes­tiu català. Sobre­tot a par­tir de la divul­gació de la lle­genda de Sant Jordi. Però el drac no sols és part de nos­tre ima­gi­nari. J.L. Bor­ges, sobre els dracs de l'Ori­ent, escriu que “La història atri­bu­eix la pater­ni­tat de la bèstia als pri­mers empe­ra­dors. A la pri­ma­vera el drac se'n puja al cel; a la tar­dor se sub­mer­geix en la pro­fun­di­tat de l'aigua. La ciència dis­tin­geix diver­sos gene­res de drac. El Drac Celes­tial duu els palaus de les divi­ni­tats damunt les espat­lles, el drac diví, bene­fac­tor de la huma­ni­tat, pro­du­eix els vents i la pluja; el drac ter­res­tre deter­mina el curs dels rius i altres cor­rents... Els budis­tes afir­men que els dracs no abun­den menys que els pei­xos dels seus molts concèntrics mars; en algun lloc de l'uni­vers exis­teix una xifra sagrada que expressa el seu nom exacte... Paral·lela­ment, Shakes­pe­are havia obser­vat que hi ha núvols en forma de drac: “some­ti­mes we see a cloud that's dra­go­nish”.

Però Occi­dent també pos­se­eix els seus dracs. Al País Basc, a la mun­ta­nya més alta de Zube­roa hi vivia l'Heren­se­gue, ser­pent de set caps que des del seu cau xuclava l'aigua dels estanys i devo­rava bes­tiar i homes. El cava­ller-fer­rer Ben­zunce matà un bou i ficà dins la seva pell tanta pólvora com hi va cabre. Deixà el fals bou davant la cova de l'Heren­su­gue, el xuclà cre­ient-lo un bou de debò, i aquest explotà dins seu. A les mun­ta­nyes de Comenge, als Piri­neus occi­tans, hi habi­tava un enorme drac, què com l'Heren­su­gue, també xuclava les aigües i els ramats. La comarca vivia ater­rida fins que apa­regué l'heroi, un fer­rer. Per tal d'alli­be­rar al poble de la bèstia, el fer­rer de Comenge forjà una cadena amb la qual se sub­jectà a la roca. Després posà a la for­nal set lin­gots de ferro i manxà, manxà fins que els lin­gots arri­ba­ren al roig viu, i ales­ho­res, per la força de l'alè, el drac s'empassà els lin­gots. A Banyo­les, vora l'estany, hi visqué en època remota el drac, un drac que dei­xa­ren els sarraïns quan des­em­pa­ra­ren la comarca empe­sos per les tro­pes de Car­le­many. Aquí fou sant Mer qui emprengué la bata­lla con­tra el drac, alli­be­rant les aigües de l'estany, i de pas­sada els joves de la població. Adver­tiu com en totes aques­tes nar­ra­ci­ons sobre el drac la bèstia sem­pre segresta l'aigua, a part que, per donar tre­men­disme a la lle­genda, també hi inter­vin­guin ramats, joves, i prin­ce­ses que ator­guen a la bèstia el caràcter mons­truós. Encara avui, el drac és uti­lit­zat com a font de nar­ra­ci­ons per lite­rats con­tem­po­ra­nis. Ja hem men­ci­o­nat J.L. Bor­ges, ara citem Tolkien. En el seu lli­bre El Hòbbit, l'autor ens pre­senta Smaug, el drac que cus­to­dia el tre­sor dels nans i amenaça la gent del llac (sem­pre l'aigua), als qual cas­tiga de tant en tant perquè recor­din qui és l'amo. Quan els nans, guiats per Bilbo, acon­se­guei­xen robar-lo, Smaug pro­ce­deix a la seva ven­jança empu­de­gant el llac. La matèria del drac, però, de la qual la més divul­gada a Occi­dent deu ser la de sant Jordi, neix a Meso­potàmia. I neix pre­ci­sa­ment amb el des­co­bri­ment de l'agri­cul­tura. Extreta d'un mite accadi, es conta la lle­genda de l'heroi Tish­pak, el qual alli­bera les aigües que cus­to­dia Tiamtú, el drac pri­mor­dial. Per l'alli­be­ra­ment de les aigües, hem d'enten­dre el seu con­trol. Sense aquest con­trol l'home no pot fer-se agri­cul­tor. Recor­dem que Jordi en grec, és igual que agri­cul­tor. Reu­nint els herois de les dues línies lle­gendísti­ques obser­va­des, hem d'ado­nar-nos que l'un, Jordi, sig­ni­fica “agri­cul­tor”, i que l'altre heroi, en una gran quan­ti­tat de casos, és un fer­rer, un domi­na­dor de la metal·lúrgia. Doncs ara volem fer notar que sense el domini de l'aigua no hi ha agri­cul­tura, i sense el domini de la metal·lúrgia no hi ha pos­si­bi­li­tat de for­jar eines per tre­ba­llar la terra. A aquests dos mites ances­trals ens reme­ten a les lle­gen­des dels nos­tres dracs fes­tius d'avui.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.