Opinió

Un mur a Berlín

La construcció del mur, aquells dies, em va fer pensar una miqueta sobre la ideologia i la realitat

Supose que el dia 13 d'agost del 1961, que era diu­menge, el vaig dedi­car a pas­se­jar per la ciu­tat de Düssel­dorf, a des­can­sar de la dura set­mana de faena, a pas­se­jar per la vora del riu con­tem­plant les amples aigües del pare Rin. Pas­sava aquell estiu a Ale­ma­nya tre­ba­llant en una empresa metal·lúrgica, una mica per prac­ti­car l'idi­oma, i una mica per fer aque­lla experiència pro­letària que un jove d'esquerra com jo con­si­de­rava necessària. Dilluns de matí, a penes començada la faena, de sobte s'atu­ra­ren les màqui­nes, va entrar el capatàs del meu taller, el Vorar­bei­ter, i començà a expli­car amb grans crits i fra­ses cur­tes que els rus­sos esta­ven alçant un mur a Berlín. En aque­lla fàbrica la presència de tre­ba­lla­dors estran­gers era mínima, gai­rebé tots eren ale­manys, van callar i van abai­xar els ulls, el capatàs ordenà que con­tinuàrem tre­ba­llant, i la nau es va omplir del soroll eixor­da­dor de la maquinària. Jo m'ocu­pava de reca­li­brar bar­res d'acer que venien tor­tes i bru­tes del forn, i quan gira­ven gri­nyo­lant i xiu­lant es con­ver­tien en un perill mor­tal perquè de tant en tant alguna es tor­cia i en comp­tes de llis­car cap a dins de la màquina es posava a rodar com una aspa de molí. Durant la pausa de mig matí els com­panys comen­ta­ven exci­tats la ter­ri­ble notícia.

El meu ale­many, ales­ho­res, era molt inse­gur encara (i amb els anys no ha pro­gres­sat gaire), però vaig enten­dre clara­ment de què es trac­tava, i tot el pes i el valor de la notícia. Les cares de la classe obrera eren, això ho recorde per­fec­ta­ment, com­pun­gi­des i tris­tes: cap ni un no s'havia empas­sat l'expli­cació ofi­cial del règim comu­nista, segons la qual el mur que cons­truïen era una mesura defen­siva con­tra l'impe­ri­a­lisme capi­ta­lista. Tenien clar quin era el sen­tit i l'objecte de la nova mura­lla que tallava cru­el­ment en dos la capi­tal dels ale­manys, la gran ciu­tat i el país sen­cer. La pausa mati­nal, en aque­lla empresa siderúrgica de Düssel­dorf, durava vint minuts i la fèiem al cos­tat mateix de les màqui­nes, no hi havia altre lloc. Els obrers de la meua secció, tots ale­manys excepte un mar­roquí i jo mateix, obrien la cai­xeta d'alu­mini, en tre­ien el sand­vitx de pa negre amb man­tega i cogom­bres, i s'ho engo­lien tot ràpida­ment, acom­pa­nyat de mig litre de cer­vesa. Habi­tu­al­ment par­la­ven poc, eren homes que ja havien vis­cut més del que hau­rien vol­gut viure, rara­ment reien. Havien fet la guerra, aca­bada a penes setze anys abans, i la major part havien cone­gut el ter­ri­ble front rus, la reti­rada, les der­ro­tes, la mort en massa i els camps de pre­so­ners.

Molts d'ells devien recor­dar també que pocs anys abans, el 1953, els obrers de Berlín s'havien rebel·lat con­tra el règim comu­nista i con­tra els seus pro­tec­tors, i que la repressió havia sigut impla­ca­ble i sag­nant. I devien tin­dre també ben pre­sents els fets de Buda­pest l'any 1956, la revolta, l'escla­fa­ment, els tancs dis­pa­rant pel car­rer, les exe­cu­ci­ons i les pre­sons. Per ells, doncs, el govern d'Ale­ma­nya Ori­en­tal no era res, i sim­ple­ment l'iden­ti­fi­ca­ven amb qui manava i deci­dia, que eren els rus­sos. Els rus­sos i la bomba, doncs, die Rus­sen, die Bombe, eren matèria de pànic, com un perill amb nom però sense límits, l'amenaça, el ter­ror: els rus­sos per l'experiència de la guerra i la post­guerra, la bomba atòmica perquè lla­vors tot­hom s'hi refe­ria com a una rea­li­tat immi­nent. Del nazisme que havien cone­gut (i del qual molts d'ells, sense dubte, havien par­ti­ci­pat més o menys acti­va­ment) no en par­la­ven mai, o no davant de mi, i supose que tam­poc entre ells, que ja tenien prou faena a superar l'hor­ror que havien cau­sat, i també el que havien patit. Hit­ler era un nom impro­nun­ci­a­ble, ine­xis­tent. I aquell matí d'agost els rus­sos cons­truïen un mur enmig de Berlín. En rea­li­tat eren les tro­pes de la República Democràtica Ale­ma­nya, però tant se valia: per als meus com­panys de fàbrica, obrers endu­rits i clàssics, els cons­truc­tors eren els rus­sos, i en tot cas els comu­nis­tes.

S'alçava, doncs, un mur de fil­ferro i de blocs de ciment tra­ves­sant Berlín i divi­dint Ale­ma­nya amb una gran mura­lla. Un mur per a sepa­rar, que és la funció dels murs inte­ri­ors de les ciu­tats, de les soci­e­tats i dels països. Al règim comu­nista, a l'estat dels tre­ba­lla­dors, al país que havia supri­mit l'explo­tació i la injustícia social, la gent se li esca­pava a gra­pats cada dia: els afor­tu­nats ciu­ta­dans del soci­a­lisme fugien en massa cap al capi­ta­lisme opres­sor. Prop de tres mili­ons de fugi­tius o emi­grats, la pers­pec­tiva del des­po­bla­ment i de la ruïna, el paradís dels tre­ba­lla­dors que es podia que­dar sense obrers. Això, doncs, la fugida en massa, era defi­nit com l'agressió impe­ri­a­lista con­tra la qual calia aixe­car aquell mur defen­siu. La pro­pa­ganda era tan bar­ro­era, que hau­ria fet riure si no fóra que empa­rava la tragèdia i la mort. Perquè amb el Mur va que­dar del tot clar quina era la rat­lla: la lli­ber­tat, la raó, la civi­li­tat van que­dar a un cos­tat; la pre­potència, la repressió, el tan­ca­ment, la cen­sura, van que­dar a l'altre. I així va durar prop de trenta anys, fins que el 1989 saltà per l'aire el sis­tema quan la gent sal­tava el mur.

El 1961 jo era molt jove, els mesos d'estiu feia l'experiència de mem­bre even­tual de la classe obrera (vaig repe­tir l'any següent) i apre­nia ale­many per a poder lle­gir, entre altres coses, les obres filosòfiques de Marx. Volia fer la tesi de lli­cen­ci­a­tura sobre “el con­cepte de l'home en les obres de joven­tut” del filòsof bar­but, però el catedràtic cor­res­po­nent, que a València era un frare domi­nicà impla­ca­ble i vio­lent, em va traure amb insults del des­patx quan li ho vaig pro­po­sar. Qui­nes coses. La cons­trucció del mur, aquells dies, em va fer pen­sar una miqueta sobre la ide­o­lo­gia i la rea­li­tat. Pas­sats vint-i-vuit anys, les imat­ges d'aque­lla nit d'ale­gria del 1989, de dan­ses sobre el mur, d'ampo­lles de xam­pany, d'abraçades i de mar­tells i pico­les començant a demo­lir la paret funesta, no arri­ba­ren a fer-me obli­dar un matí d'agost del 1961, quan un jove inno­cent, amb mol­tes lec­tu­res i experiència escassa, va apren­dre una lliçó defi­ni­tiva. I d'això fa ara mateix cin­quanta anys, ha pas­sat ja mig segle que val per a tota una època històrica, i mai no he pogut enten­dre que allò que jo vaig veure tan clara­ment lla­vors, molts amics i cone­guts hagen tri­gat tant a veure-ho: la distància entre la veri­tat i la men­tida, l'abisme entre la pro­pa­ganda i els fets, entre la doc­trina i l'hor­ror, entre aquells règims soci­a­lis­tes que havíem d'admi­rar i la pura i crua rea­li­tat d'uns estats poli­ci­als i assas­sins. La classe obrera, per cert, pin­tava molt poc en aque­lla trista història.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.