Opinió

Una bèstia que cal domar

La City, ano­me­nada també la milla qua­drada per l'espai que ocupa din­tre de la ciu­tat de Lon­dres, és el pri­mer cen­tre finan­cer del món. Supera de molt Nova York, Tòquio, Frank­furt i Chi­cago. En aquell petit espai tro­bes cen­te­nars de bancs i milers d'asses­sors que poden donar res­posta
a qual­se­vol pre­gunta que els facis rela­ci­o­nada amb el món de les finan­ces, de les grans empre­ses i de les fonts energètiques
o mine­res. Hi tro­baràs experts en jaci­ments de mine­rals rars
a la Xina, en l'últim model de
cotxe elèctric, en les empre­ses que explo­ten les pis­sar­res bitu­mi­no­ses de Saskatc­hewan al
Canadà i conei­xe­dors i ava­lu­a­dors de les reser­ves de la
conca potàssica del Bages.

L'his­to­ri­a­dor de la City –David Kynas­ton– ha dedi­cat milers de pàgines a expli­car les seves fetes i mali­fe­tes. Segons lle­geixo a The Eco­no­mist (17-30 de desem­bre), el men­ci­o­nat his­to­ri­a­dor recorda en un dar­rer lli­bre que fins al 1980 la City era car­re­gosa, avor­rida i poc ima­gi­na­tiva, però essen­ci­al­ment honesta i com­pe­tent. La situ­ació ha can­viat des d'ales­ho­res i ha anat per­dent nivell moral. Des del 2000 és més cobe­josa que mai –diu– i s'ha con­ver­tit en una bèstia que cal domar. L'expressió és molt grui­xuda, però no és meva.

Vaig conèixer bé la City fins a finals del segle pas­sat i coin­ci­deixo que era bàsica­ment honesta i com­pe­tent. Els can­vis a la baixa deuen haver arri­bat més tard. I ara ens tro­bem que el lobby de la City té una força extra­or­dinària. Came­ron, el pri­mer minis­tre britànic, ha donat un cop de porta al pro­jecte de la Unió Euro­pea, perquè demana una regu­lació de les ope­ra­ci­ons finan­ce­res inter­na­ci­o­nals –una vari­ació del que s'havia ano­me­nat la taxa Tobin– i el lobby de la City lon­di­nenca
li ha dit que fins aquí podia arri­bar la Gran Bre­ta­nya.

La cobdícia que amara la City i el món de les grans empre­ses és aque­lla que es pro­posa gua­nyar molts diners, en poc temps i amb el mínim esforç. Trenca amb una tra­dició de molts anys i vigent a Cata­lu­nya que la riquesa –si s'obté– és amb temps i amb sacri­fici per­so­nal. Seria aquest un pro­blema moral per resol­dre, si no fos perquè la cul­tura de la cobdícia –o sigui quan aquesta cobdícia és accep­tada com a norma social– ens ha por­tat a una crisi econòmica, que té diver­sos motius, però tro­bem la cobdícia en l'ori­gen dels dis­ba­rats que s'han fet.

A casa nos­tra, és pre­sent
amb els pelo­ta­zos, els sous mili­o­na­ris d'alguns ban­quers o amb les pen­si­ons que s'han ator­gat
alguns direc­tius de cai­xes d'estal­vis cata­la­nes i no cata­la­nes.

Tot sem­bla indi­car que, d'aquesta crisi, no ens en sor­ti­rem si no som capaços de fer una revo­lució ètica. Amb les
mesu­res econòmiques i les reta­lla­des no n'hi haurà prou, si al dar­rere no hi ha un canvi cul­tu­ral. Dit d'una altra manera, i ja
sé que sóc repe­ti­tiu: les empre­ses han de tre­ba­llar per als seus pro­pi­e­ta­ris, per al per­so­nal que hi tre­ba­lla i per a la soci­e­tat, que els genera els bene­fi­cis. Hi ha poques empre­ses i pocs empre­sa­ris que accep­tin aquests prin­ci­pis. La soci­e­tat pot exi­gir el
tri­ple ser­vei. Pot­ser ales­ho­res doma­rem a la bèstia.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.