Opinió

Iñaki i Aitor Muñoz

L'entrevista

“Només pots sobreviure en la moda creant un estil”

Deu anys desfilant però amb marca pròpia des del 1992. Noten algun canvi en la manera com la dona entén la moda?

Els gustos no han canviat de manera espectacular, tot i que hi ha més cultura de moda. Als noranta la dona se sentia més segura amb pantalons i ara en canvi troba que el vestit és molt funcional, que la feminitat que comporta no li resta professionalitat ni força. Nosaltres vestim dones amb personalitat.

És imprescindible tenir clar el que es vol fer per triomfar en aquest sector?

Quan ets un creador has de saber donar vida a un estil propi recognoscible. És l'única manera de lluitar en un món tan competitiu com aquest amb grans cadenes.

Per això cuiden tant els seus teixits i es diversifiquen?

El nostre estil és romàntic, amb aires vintage, i també cosmopolita. Sempre hem dissenyat els estampats i hem buscat les millors teles per fer peces atractives i modernes. A la botiga que tenim a Enric Granados hi ha tot el nostre món, que es prolonga cap a la bijuteria, sabates, gerros...

Per què dos nois de Bilbao trien Barcelona per tirar endavant el seu somni de dissenyar?

Fa 24 anys vam decidir venir a Barcelona per estudiar Belles Arts perquè aquí vivia la nostra germana i ens agradava molt l'ambient cultural i artístic de la ciutat d'aquells anys. Aquí treballem i aquí hem desfilat també, al Gaudí. Ara ho fem a Cibeles.

Les seves desfilades sempre han estat alabades. Són atractives i tenen una coherència interna.

Sí, busquem una història per explicar amb la roba i fem que l'escenografia l'acompanyi. Fins i tot hem reproduït un jardí amb arbres i flors reals en què l'estampat dels vestits i les models es confonia amb el fons. I hem tingut les millors models, de Carmen Kass a Isabelli Fontana.

Les seves propostes estan a les revistes de moda, les porten famoses com Leonor Watling i també els coneixen a l'exquisit Japó.

El Japó és el nostre client més fidel, els agraden molt els vestits de ratlles i que treballem amb teixits naturals. Ara estem molt contents perquè venem a Anthropologie als EUA. La internacionalització és la sortida a la crisi.

Són bessons univitel·lins però s'esforcen perquè no es noti. En l'àmbit laboral com s'ho fan?

Cadascú té la seva personalitat i això es plasma fins i tot en la manera de vestir. Un té una visió més realista i és més organitzat (Aitor) i l'altre és més creatiu i fa volar coloms (Iñaki). Va molt bé per treballar en equip perquè ens equilibrem. Les grans decisions les prenem conjuntament i estem d'acord que tenim més ambicions artístiques que monetàries.

Què preparen per a la desfilada d'aniversari del dia 2?

Això és totalment secret. Serà molt especial.

Són bessons i artífexs de la marca de moda Ailanto, que celebra 10 anys de desfilades. Van néixer al País Basc però han crescut en l'aspecte professional a Barcelona, des d'on s'estenen pel món. La dona que vesteixen és femenina i cosmopolita


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.