Opinió

De pirates i emperadors

La regulació del comerç a la xarxa ha provocat una profunda divisió entre els partidaris d'impulsar una llei antipirateria i els que reclamen una xarxa sense fronteres ni censures

Kim Sch­mitz, àlies Kim Dot­com o Dr. Evil, era cap­tu­rat a la seva mansió de Nova Zelanda el 19 de gener i por­tat als tri­bu­nals per ser extra­dit als Estats Units, denun­ciat per les majors del cine i de la música com a màxim res­pon­sa­ble de la pira­te­ria de Megau­pload, el por­tal més gran de descàrre­gues gratuïtes. Un por­tal amb seu a Virgínia, que era imme­di­a­ta­ment clau­su­rat per l'FBI. Aquest fet, notícia de por­tada arreu del món i objecte d'agut debat a les xar­xes soci­als, és la punta d'un ice­berg que amenaça la línia de flo­tació de molts Tita­nics.

En efecte, aquesta guerra entre titans té el front prin­ci­pal al cen­tre de l'antic imperi, els Estats Units d'Amèrica. Però els fronts es mul­ti­pli­quen arreu, de la Xina a Rússia, d'Europa a l'Índia. A l'Estat espa­nyol, el debat entorn de l'ano­me­nada llei Sinde només és un breu reflex local del con­flicte. I les esca­ra­mus­ses del grup cibe­ra­nar­quista Anony­mous ata­cant els feus de Sony, Vivendi o Uni­ver­sal, del govern de Polònia o del Depar­ta­ment de Justícia dels EUA, no són més que esca­ra­mus­ses. Els autèntics titans estan enfron­tats o con­cen­trats als vol­tants del Capi­toli de Was­hing­ton. Es tracta d'una guerra de nova planta, des­co­ne­guda fins ara en els annals dels grans con­flic­tes d'interes­sos. No hi ha exèrcits, no hi ha armes més o menys letals, no hi ha camps de bata­lla deli­mi­tats. Hi ha, això sí, immen­sos ter­ri­to­ris per explo­rar i colo­nit­zar en la nova galàxia del cibe­res­pai i sobre­tot filons aurífics en les mines del ciber­co­merç. La bata­lla cen­tral s'està lliu­rant a la capi­tal dels EUA entre fac­ci­ons de regu­la­dors i de grups de pressió. El nus del litigi es resu­meix en dues sigles: SOPA i PIPA.

El pro­jecte de llei SOPA (Stop Online Piracy Act) pretén ampliar peri­llo­sa­ment les capa­ci­tats d'inter­venció de l'admi­nis­tració con­tra el tràfic il·legal a inter­net dels pro­duc­tes i ser­veis pro­te­gits pels drets d'autor o per la pro­pi­e­tat intel·lec­tual, així com la venda de pro­duc­tes d'imi­tació (coun­ter­feit goods). El pro­jecte PIPA (Pro­tect IP Act) ser­vi­ria per blo­que­jar el comerç electrònic de pro­duc­tes d'imi­tació vehi­cu­lat a través de webs amb seu a l'estran­ger. Un intent de medi­ació esta­ria en el nou pro­jecte OPEN (Online Pro­tec­tion and Enfor­ce­ment of Digi­tal Trade).

Aquest ‘paquet' de regu­lació del comerç a la xarxa ha sus­ci­tat una pro­funda divisió de les for­ces vives de la política, del pen­sa­ment, de les arts i sobre­tot de les grans cor­po­ra­ci­ons interes­sa­des en l'e-com­merce. Els par­ti­da­ris defen­sen la urgència d'una llei anti­pi­ra­te­ria a la xarxa per evi­tar de per­dre cen­te­nars de mili­ons en el negoci dels con­tin­guts. Tenen el suport de les grans indústries de Hollywood, de la música, de la tele­visió i del sin­di­cats. Els opo­si­tors al·leguen que la nova llei atempta con­tra l'essència d'inter­net, una xarxa sense fron­te­res ni cen­su­res. No són qua­tre arre­ple­gats: són fir­mes mul­ti­mi­lionàries d'inter­net (Goo­gle, You­tube, Yahoo, Wiki­pe­dia...), dia­ris com The New York Times i orga­nit­za­ci­ons com Peri­o­dis­tes sense Fron­te­res o Human Rights Watch.

Som a les por­tes d'una pro­funda mutació d'inter­net? Pel que fa, si més no, a les con­di­ci­ons d'explo­tació del negoci dels con­tin­guts en xarxa, segur que sí. Un pro­blema irre­solt deriva del fet que aquest nou mapa en cons­trucció a escala mun­dial se super­posa a un altre, el dels estats nació, amb fron­te­res i legis­la­ci­ons par­ti­cu­lars, que no faci­li­ten la fase inten­siva de glo­ba­lit­zació del capi­ta­lisme ciber­co­mer­cial. Al savi Agustí d'Hipona devem la cone­guda anècdota sobre la con­versa entre Ale­xan­dre Magne i el pirata de la Medi­terrània. A la pre­gunta d'Ale­xan­dre sobre per què el pirata es dedi­cava al pillatge, li res­pongué: “A mi m'ano­me­nen pirata perquè ho faig amb una galera, i a tu, perquè ho fas amb tota la flota, empe­ra­dor.” Si alguna cosa queda clara en aquesta bata­lla de titans és que ningú vol ser pirata, i tots, empe­ra­dors.


CATA­LINA ACE­LAS



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.