opinió
Majoria d'edat turística de Girona
A la ciutat de Girona li falta que el turisme hi faci nit, que compri a les botigues, visiti els museus, faci ciutat, vagi a restaurants, que generi activitat, dins d'una ciutat sostenible. Les vint-i-una propostes que exposem a continuació estem segurs que ajudarien a fer que Girona assolís la seva majoria d'edat turística.
1.- Obrir el call jueu a la ciutat i els seus visitants. El call de Girona és el segon d'Europa en importància després del de Praga i òbviament el primer de l'Estat, frec a frec amb els de Còrdova i de Toledo. Caldria aconseguir que fos declarat patrimoni de la humanitat per la Unesco com més aviat millor. Pensem que Girona com a ciutat difícilment aconseguirà aquest reconeixement, en canvi que ho fos el call és molt més factible perquè és únic. Tenim una joia als dits, que s'ha estudiat fins al punt de saber qui vivia i de què vivien a cada casa, però el call no s'ha museïtzat, no s'ha publicitat. Proposem d'adquirir, llogar o fer conveni amb algunes cases del call per museïtzar-les i també decorar-les a l'ús i estil de fa 600 anys. Fer així que la visita al call no durés només uns minuts amb tot tancat amb pany i forrellat.
2.- La medievalitat de Girona no s'acaba amb els jueus. Girona podria ser la capital del Pirineu Comtal, amb els seus comtes i l'etapa fundacional carolíngia com a centre d'una ruta turística, que també hauria d'incloure el camí de Sant Jaume català amb el tram de Sant Pere de Roda a Montserrat, de gran atractiu monumental i paisatgístic.
3.- Augmentar el cabal del riu Onyar al pas per la ciutat. Tant els habitants de Girona com els visitants podrien gaudir d'una bona imatge de tot el recorregut del riu a la ciutat. De ben segur que no el farem pas navegable, però pensem que amb petites preses sota els ponts es podria fer créixer el nivell fàcilment.
4.- Desenvolupar i museïtzar els carrers d'oficis de la ciutat, amb plaques informatives sobre cada ofici a cada extrem dels carrers Mercaders, Ferreries Velles, Calderers o a les places del Vi i de les Olles. Amb finançament d'empreses i comerços.
5.- Llegendes de Girona, patrimoni sentimental. Girona Ciutat de Llegendes és un projecte en marxa que preveu la instal·lació d'unes trenta plaques en quatre anys. Fins ara se n'han instal·lat sobre la Petjada de Sant Narcís, les Mosques de Sant Narcís (la més important pels gironins), el Cul de la Lleona (la més important pels turistes) i per Fires se'n col·locaran sobre el Vampir de la Rambla, la Cocollona (al pont de les Peixateries Velles) i la Bruixa de la Catedral, totes en diversos idiomes. El projecte es pot estendre més tard a rutes turístiques per a gironins, visitants i escoles.
6.- Un mirador sobre les cases de l'Onyar al passeig Canalejas des de la plaça de la Independència fins al pont del tren. És un projecte ja anunciat per l'Ajuntament, una excel·lent idea, que permetrà fes més agradable l'indret, una de les entrades importants de turistes a la ciutat.
7.- Potenciar el transport aeri i ferroviari amb Girona. Mantenir els acords amb Ryanair i altres companyies aèries i, aprofitant l'arribada del TAV, negociar amb Renfe descomptes promocionals per als viatgers que passin una nit a la ciutat.
8.- Portar a Girona el museu taller de Quim Hereu, el pintor hereu de Joan Fuster i de l'estrambotisme i que ha captivat molta gent amb els seus quadres de grans dimensions i d'una qualitat excepcional. Creiem que la instal·lació a la ciutat del seu taller museu seria un gran atractiu turístic, un projecte on pensem que hi podria col·laborar La Caixa, a través de la seva Obra Social.
9.- Més aparcaments gratuïts dissuasius de vehicles al perímetre de la Devesa de Girona. Es podrien aconseguir més de tres mil places d'aparcament addicionals a les actuals, que són totalment necessàries, i que donarien molta vida a la ciutat. No ens hauria de fer por d'establir aparcament al perímetre de la Devesa, no cal tallar arbres ni tindria una gran afectació al parc. Proposem també construir un pàrquing prop del Trueta, enllaçat amb una línia d'autobús de manera pràcticament continuada.
10.- Eliminar la recollida d'escombraries porta a porta al Barri Vell de Girona. Cal fer un plantejament seriós per soterrar contenidors i establir llocs en locals o a l'interior dels edificis per posar-ne d'altres, començant per la Rambla, amb la corresponent millora general de la imatge i, és clar, de la neteja de la ciutat.
11.- Incrementar el nombre dels llums de Nadal. Cal estudiar també si convé comprar o llogar aquestes instal·lacions. Caldria fugir de llums vermells, verds, i anar exclusivament a colors càlids de llum blanca. Animar el consum, i sobretot animar els ànims dels gironins. Durant l'estiu, incrementar la durada de la il·luminació de la catedral i de Sant Feliu.
12.- Parades estables per a petits brocanters, artistes, marxants a la plaça de Sant Feliu o la de Catalunya, petits establiments que donarien vida i encant a la ciutat.
13.- Fer un esdeveniment especial i important cada mes, tots els mesos de l'any, del tipus Girona10, Temps de Flors, Setmana Gastronòmica, Fires, manaies, amb la corresponent promoció a tot arreu i a tots nivells per atraure visitants tant nacionals com estrangers.
14.- Crear i dotar de recursos un organisme de promoció de la marca Girona amb totes les seves variables, desvinculant-la totalment del Patronat de Turisme Costa Brava Pirineus, però amb implicació de la Diputació en la dotació de recursos econòmics.
15.- Potenciació i museïtzació de la muralla de la ciutat. Quan es va fer, qui la va fer, en quins períodes es va reconstruir, etcètera, per fer-la un focus de la visita de Girona.
16.- Reconvertir-se, especialitzar-se i reinventar-se, atents al canvi de cicle i de model que ja s'està produint en el sector hoteler, de la restauració i de serveis. Aprofitar al màxim els recursos de les noves tecnologies i internet. Preparar-se per al futur turisme rus i xinès, que ja és una realitat creixent a tot Europa. Vetllar perquè Ikea s'instal·li a la ciutat.
17.- Convertir en atractiu turístic els nou ponts de la ciutat, museïtzar-los amb explicacions concretes de la seva història. Mantenir-los també ben restaurats i pintats perquè siguin una veritable joia de Girona. Millorar-ne la il·luminació
18.- Museïtzació del castell de Montjuïc. És un projecte de gran abast, però pensem que amb pocs diners s'hi podria instal·lar un petit museu, tancar-lo, posar-hi vigilància i convertir-lo en un gran atractiu turístic.
19.- Potenciar com a atractiu turístic la Guerra del Francès, en la qual Girona va tenir tan malaurat protagonisme. Incrementar i potenciar les actuals jornades i les agrupacions de recreació històrica com el regiment Ultònia o els Miquelets que ja funcionen.
20.- Adequar la normativa del pla d'usos i serveis del Barri Vell de Girona, farcida de prohibicions de tota mena que asfixien el present i el futur sobre coses tan concretes com tendals, flors als carrers o terrasses delimitades amb vidres. És una normativa que possiblement ha donat els seus fruits anys enrere però que avui és un autèntic fre.
21.- Que tothom treballi de manera positiva, engrescar i il·lusionar la ciutat i la seva gent en un objectiu comú. El turisme és un dels dos motors econòmics de la ciutat, juntament amb els serveis.
Creiem que el que realment cal és que algú posi en marxa les idees, tenint en compte que l'important és la ciutat i el que deixarem a les futures generacions. Els vint-i-un punts que acabem de proposar són com una majoria d'edat turística. Pensem que tot el que suposi revitalitzar un entorn, sigui ciutadà, cultural, ambiental, és positiu i fins i tot necessari, però per fer-ho calen com més complicitats millor. I no només, ni exclusivament, del món econòmic i polític. En aquest sentit és molt important visualitzar i remarcar que la finalitat és el factor humà i, per tant, social, en tota la seva complexitat. Que d'això se'n derivin efectes econòmics i de creació de riquesa per tot l'entorn ciutadà ha de ser una conseqüència, mai una finalitat.
En definitiva, que els ciutadans de Girona i els turistes que ens visiten gaudeixin dels més de 2.000 anys d'història, màgia, carrers, racons, misteris, llegendes, glamur de la ciutat perquè Girona és pedres, aigua, matèria i memòria. Estimem Girona.