Opinió

anàlisi

L'autoritat ha de tenir força

En aquests moments de pen­sa­ment líquid i prim, on el rela­ti­visme i l'ego­isme són els valors soci­als pre­do­mi­nants, defen­sar la força de l'auto­ri­tat és més aviat una mena de suïcidi. Encara hi ha, però, qui reclama els valors de l'ètica i del pen­sa­ment lliure, rebut­jant la medi­a­tit­zació del que Jean-François Revel deia “la dic­ta­dura de l'opinió cre­ada”. Les soci­e­tats d'avui encara no són capa­ces de ges­ti­o­nar la trans­for­mació que suposa el feno­men inter­net. Una eina que, com totes, té la pos­si­bi­li­tat de ser ben usada, però usada mala­ment es pot trans­for­mar en una gran arma de mani­pu­lació mas­siva.

De moment, sem­bla que el mari­datge de la crisi econòmica amb inter­net ajuda els mani­pu­la­dors, i el seu efecte devas­ta­dor el podem veure clara­ment en la situ­ació política d'Itàlia i el feno­men de Beppe Gri­llo. El tri­omf del popu­lisme i de la no-política a Itàlia, i el camí cap al col·lapse, només s'explica amb l'ajut d'inter­net. La situ­ació actual, espe­ci­al­ment en les soci­e­tats del sud d'Europa, ja no és recla­mar una reforma democràtica i fins i tot del fun­ci­o­na­ment econòmic, sinó un canvi radi­cal. Això sí, sense dir cap on ni quin model, però sem­pre amb l'argu­ment de la par­ti­ci­pació ciu­ta­dana a través d'inter­net, que teòrica­ment ho fa pos­si­ble. Inter­net, que com hem dit té un gran poten­cial de mani­pu­lació, és vista per alguns col·lec­tius com la solució democràtica. I aquest pen­sa­ment que sem­bla mar­car tendència, espe­ci­al­ment entre els que es pre­sen­ten com a més moderns, encara no ha pas­sat la prova del cotó com a mitjà democràtic. No sem­pre es pot defen­sar amb rigor que un excés de democràcia suposi més democràcia. No sem­pre!

És cert que la classe política actual, i per mèrits pro­pis, s'ha situat en un dels moments de més descrèdit de tota la democràcia, i això és un ròssec afe­git i molt impor­tant que impe­deix enfo­car ober­ta­ment la solució de la crisi. L'auto­ri­tat política d'avui és democràtica­ment esco­llida però ha per­dut auc­to­ri­tas, i aquesta man­cança també li fa per­dre poder. Sense el poder de la con­vicció i de la raó és molt difícil exer­cir el poder democràtic de la força, perquè davant d'una soci­e­tat infor­mada-mani­pu­lada sem­pre és el poder democràtic el soci­al­ment qüesti­o­nat. L'efecte més clar d'aques­tes cau­ses és l'èxit d'aquests grups que han sor­git i que sovint exer­cei­xen al marge de la llei. Fins i tot amb una mena de violència coer­ci­tiva o apro­pi­ant-se patri­moni que no és seu empa­rant-se amb un hipotètic auto­dret, amb retrans­missió tele­vi­siva i impu­ne­ment. L'auto­ri­tat que hau­ria de cor­re­gir i defen­sar-nos d'aquests abu­sos popu­lars no té ni la força de la raó ni la de la con­vicció per fer-ho. Aquesta des­com­po­sició social i política també té i tindrà un cost econòmic i social impor­tant si no som capaços de redis­se­nyar ràpida­ment un procés que rearmi d'ètica a qui hem d'esco­llir per gover­nar-nos i recu­peri auc­to­ri­tas, que suposa el reco­nei­xe­ment d'una legi­ti­mació per exer­cir la força que sem­pre atorga l'auto­ri­tat.

El des­ga­vell i nivell d'anar­quia d'Itàlia, que avui con­tem­plem asto­rats, fins a quin nivell d'auto­des­trucció pot assu­mir una soci­e­tat enfa­dada, és un exem­ple que ens hau­ria de fer medi­tar, perquè res és pit­jor per a l'eco­no­mia que un des­go­vern, i malau­ra­da­ment nosal­tres no som immu­nes a un des­as­tre com aquest.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.