Opinió

La col·leccionista

Un títol, una coberta

Pas­sen els anys i ho segueixo fent de tant en tant: com­prar-me un lli­bre a par­tir d'un impuls pri­mari, sense saber-ne res, ni de la novel·la ni del seu autor o autora. De vega­des és sim­ple­ment que el títol m'atrau pode­ro­sa­ment, de vega­des em quedo atra­pada per una coberta la mar de sug­ge­ri­dora. I de vega­des, crec, és pura intuïció, després de tants anys tri­ant i reme­nant a les lli­bre­ries. Aquesta manera de com­prar m'ha depa­rat grans ale­gries literàries i alguna frus­tració. Així vaig des­co­brir la novel·lassa de Bon­nie Bur­nard Una bona casa, perquè em vaig sen­tir irre­mis­si­ble­ment seduïda per aque­lla foto­gra­fia en blanc i negre d'una nena petita dor­mint en un sofà, a sota d'un gran fines­tral. El cas és que vaig tor­nar a la com­pra impul­siva fa unes set­ma­nes, amb una novel·la edi­tada per Empúries que vaig veure a l'apa­ra­dor d'una lli­bre­ria de Bar­ce­lona. Aquesta vegada, la crida va venir del títol: Algun dia ens ho expli­ca­rem tot. A la coberta, la foto­gra­fia d'un camí sense asfal­tar i un pai­satge no espe­ci­al­ment bonic, però que em resul­tava fami­liar. Un cop a casa des­co­breixo que aquesta és la pri­mera novel·la de la jove Dani­ela Krien, nas­cuda a Saxònia, al cen­tre-est d'Ale­ma­nya. Quan va caure el mur de Berlín, Dani­ela tenia catorze anys. Suposo que un fet com aquest marca la bio­gra­fia de qual­se­vol. Pot­ser per això aquesta autora duia a dins una novel·la com Algun dia ens ho expli­ca­rem tot, ambi­en­tada a començament dels noranta, en una casa situ­ada a la fron­tera entre les dues Ale­ma­nyes, pro­ta­go­nit­zada per una ado­les­cent que veu com el seu propi mur també s'està esquer­dant i que intenta situar-se en el nou esce­nari que té ara davant seu. Per la Maria, el ter­ra­bas­tall que fa tron­to­llar el seu món és un ena­mo­ra­ment apas­si­o­nat per un home força més gran que ella, soli­tari, que tot­hom mira amb recel. La basarda que sent Maria per aquest amor fosc que l'arros­sega és la basarda que aquesta Ale­ma­nya rural que retrata la novel·la va sen­tir en topar tot d'una amb l'altra Ale­ma­nya, moderna i abas­se­ga­dora, en l'enllu­er­nava però també l'ate­mo­ria. És la pode­rosa força d'allò que ens atrau perquè és des­co­ne­gut, que ens encén i ens aco­var­deix. L'anhel de viure.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.