Lligar per internet
Estem al mes en què es lliga més de tot l'any. Els mesos de gener i febrer la gent s'apunta a gimnàs i també a les agències per trobar parella. De fet, és el període de l'any en què les subscripcions a agències per cercar parella augmenten un 80%. Abans la gent que s'havia conegut per internet no ho confessava. Ara ja som molts els qui tenim amics, coneguts o saludats que han trobat la taronja (la mitja taronja no existeix, millor algú sencer) de manera virtual. EDarling, Pof, Amoryco o Meetic són els portals més coneguts, i són agències generalistes, però també n'hi ha d'específiques per a catòlics o vegetarians, com ara catolicossolteros.com o forovegetariano.org.
Parteixen de la base que “estar solter és horrible” i ho argumenten amb frases com aquesta: “És horrorós no tenir ningú amb qui compartir queixes sobre el teu cap” o “és horrible estar sol per sant Valentí, Nadal i dies festius.”
Hi ha xarxes socials que es defineixen ja com a “xarxa social per lligar”, com passion.com i molts serveis afins del tipus 10en8.com , el típic lloc de speed dating o “cites ràpides” com també7citas7.com , Badoo, Chat Roulette i el Sexyono.com, on es penja la foto i la gent vota si la troba sexi. O no.
El perfil és el més important, així com les fotos. Hom ha de dir si està interessat en la natura, la fotografia, el ganxet, l'esport, la meditació o la xocolata. En un estudi de la revista tecnològica dels EUA Wired, han sortit algunes paraules clau com ara surf, ioga, atletes, sushi, creativitat o tatuatges. Segons la revista, parlar de religió és dissuasiu i no va bé per lligar (no ho tinc clar però tampoc espai per desmentir-ho).
Aconsellen anar al gra, perfilar bé i acotar per no perdre temps. Trobar parella és una fixació per a molta gent i forma part dels propòsits d'inici de l'any. És curiós saber que a la tardor és quan la gent canvia més el seu estat i trenca amb el partner.
L'increment del nombre de xarxes socials, la manca de temps, l'economia –no has de gastar diners en copes– i la possibilitat d'afinar en la tria són factors que determinen que lligar per internet comenci a esdevenir una tendència a l'alça.
Aquests portals per lligar (en diuen “per trobar parella”) s'adrecen normalment a un públic d'entre 27 i 55 anys, amb estudis universitaris i un nivell adquisitiu alt. El test de personalitat i la inscripció solen ser gratuïtes. El servei combina gratuïtat amb pagament (fremium) o és de pagament (pro) quan s'entra en contacte amb altres usuaris. Hi ha gent que paga al mes, al trimestre o anualment (segons la velocitat en la cerca o la sort en la combinació).
En català hi ha lligar.cat , una web per “intimar amb gent de tot el món”, amb consells, trucs i suggeriments com “frases sexis per a mòbils”. Flirtejar ja era un negoci offline i ara a les xarxes ha explotat. Hi ha molta gent que tira la canya i se'n surt, molts que es fan rics i pocs que hi perden. Facebook va néixer per això. La setmana que ve el seu fundador serà a Barcelona al Congrés Mundial del Mòbil i li preguntaran si va tenir èxit, mentre que altres sectors de la tecnologia mòbil presentaran aplicacions per lligar, cada cop de manera més sofisticada i digital. Ara ja no et pregunten si fumes o si tens l'hora, sinó que directament t'escanegen amb un codi QR o t'agreguen a Facebook. Ens pot semblar poc romàntic, però les tendències apunten cap aquí. “T'estimaré fins que el Whatsapp ens separi”. “Si tallem ho publicaré al mur de Facebook.” Prepareu-vos: són les frases que substituiran tanta literatura d'altres temps. I on hi havia cartes escrites a mà arribaran correus electrònics. Hi ha qui es casa per Hangout, un sistema digital a distància. Tot esdevé indolor, incolor i remot. D'aquí a poc les frases “de carn i ossos” seran obsoletes. Les vies de la tecnologia són insondables, i encara només hem vist la punta de l'iceberg.